Oranje couppleger

Koning Willem IIn november begon de viering van tweehonderd jaar Oranjemonarchie. En ter gelegenheid daarvan verschenen biografieën van de drie negentiende-eeuwse Oranjekoningen, Willem I, Willem II en Willem III. Een box-set: drie kloeke ingenaaide boeken in een fraaie "Koningsbiografieën"-doos. Tot mijn grote plezier kreeg ik ze van Elly cadeau met de kerst. En ik ben direct begonnen met verslinden.

Het eerste deel heb ik nu uit. Willem I blijkt een zeer interessante man, waarover het aangenaam lezen is. Tijdgenoot van Napoleon, kind van de Verlichting, speelbal van de Europese mogendheden, man met een enorme hoeveelheid mazzel. Autoritaire, koppige geldwolf. Hoe verder ik kwam in het boek, hoe onsympathieker ik hem ging vinden. Overloper, vreemdganger, couppleger, kortom never a dull moment.

Ik ga nu met veel zin beginnen aan Willem II, ik hoop dat diens biografie net zo goed geschreven is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid