IJmond e.o.

kapper

Ik sta vandaag vroeg op, want om half tien heb ik een afspraak bij de kapper. Dat betekent dat ik op deze vrije dag toch gewoon de wekker moet zetten. Wanneer ik om half tien de zaak binnenloop blijkt dat ik pas vanaf tien uur wordt verwacht. Het is prachtig weer, dus ik maak nog lekker even een prettige wandeling door de stad. Om elf uur ben ik, haartjes gewassen en geknipt, weer thuis. Voor een week of zes ben ik daar weer vanaf.

112

In huis moet eerst een reddingsactie worden uitgevoerd. Broes blijkt zich te hebben verschanst achter een keukenkastje en bevindt zich, blijkens zijn klaaglijke gepiep, in een zeer benarde positie. Alles moet van de kant en met veel moeite slagen we erin hem te bevrijden. Stom beest.

Spaarnwoude

We besluiten om van het mooie weer te genieten en stappen in de auto. We rijden naar het recreatiepark Spaarnwoude voor een wandeling, koffie/thee en een lunch Onder de Platanen.

strand

Daarna sturen we naar het IJmuiderstrand. Door Velsen-Zuid, langs het zwembad de Heerenduinen, door Zeewijk, komen we in het oude havengebied. We parkeren op het grote terrein bij de jachthaven en wandelen over de boulevard naar het strand. Het is warm. Af en toe een klein zuchtje wind, uit het oosten.

Cornelis Vreeswijk

Bij de strandopgang staat een borstbeeld van Cornelis Vreeswijk, de troubadour. Leuk. En terecht dat deze grote IJmuidense singer/songwriter op deze wijze wordt geëerd. Wereldberoemd in heel Zweden.

pierewaaien

Over het strand lopen we naar de Zuiderpier. Daar is een zeeviswedstrijd gaande. Veel mannen met ontblote bovenlijven, brommers en bier. Met lange hengels proberen ze makreel, zeebaars of wat dan ook te verschalken. Ik zie hoe een van de vissers een zeepier aan zijn haak bevestigt. De nog levende pier wordt in de lengte aan de haak gespietst. Ik begrijp dat de Partij voor de Dieren een algeheel hengelverbod nastreeft; dit is zeer dieronvriendelijk.

We wandelen de pier op en af, dat is een heel eind, een kilometer of zes. De Ghetty Bottiglieri, een enorm vrachtschip, loopt binnen. Teruggekomen op de boulevard drinken we wat en eten we een ijsje.

boodschappen

Daarna terug naar Haarlem, nog snel even een bosje bloemen gekocht voor oma, die morgen haar verjaardag viert. El haalt ook nog even de laatste boodschappen bij de buurtsuper.

Fijne zaterdag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid