De sneeuw

weeralarm in Nederland

Het zou gaan sneeuwen. En niet zo'n beetje ook, vijf tot tien centimeter sneeuw zou Nederland vooral in de avondspits volledig ontregelen. Het KNMI gaf een weeralarm af. Dat leidde tot nerveuze reacties. Op het spoor reden uit voorzorg minder treinen. Op Schiphol stonden noodbedden klaar voor reizigers die zouden stranden. Scholen gingen dicht. Bandrepetities werden geannuleerd.

Het ging inderdaad sneeuwen. Ik was in de Botlek. Toen ik om vijf uur in de auto stapte om naar huis te gaan, hield ik rekening met het ergste. Maar tot mijn stomme verbazing was er helemaal niets aan de hand! Het sneeuwde niet meer, de weg was schoon en prima bereidbaar, en ik was bijna de enige op de weg! Nog nooit eerder heb ik zo'n rustige avondspits meegemaakt, zelfs niet tussen kerst en Oud & Nieuw. Ik kon de hele weg naar huis ongehinderd doorrijden. Ik was om vijf over zes thuis. Ongekend!

Het weeralarm is zeer effectief geweest. Het kan niet anders of heel veel mensen hebben hun gedrag aangepast aan de aangekondigde extreme omstandigheden. Die zijn thuis gebleven. Of al eerder naar huis gegaan. Dus bleef de verwachte chaos gelukkig uit.

Ik vraag me af wat het effect hiervan zal zijn bij een volgend weeralarm. Zullen mensen dan weer hun persoonlijke plannen aanpassen? Of denken ze dan dat het zo'n vaart niet zal lopen?

Het KNMI laat weten dat het weeralarm heeft gewerkt: mensen hebben hun gedrag aangepast en dus is er niets gebeurd. Maar om me heen hoor ik mensen zich afvragen of dit niet allemaal een beetje overdreven is geweest voor zo'n klein beetje sneeuw. Een sneeuwstorm in een glas water. "Hoe doen ze dat in Zweden dan"?

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid