Gezellig een stukje varen - Albert Edelfelt, twee schilderijen
Een kinderbegrafenis
In 1879 woonde de Finse schilder Albert Edelfelt in Parijs. Hij was getalenteerd, Parijs was in die tijd het bruisende centrum van de kunstwereld, helemaal logisch dus. Hij produceerde in een flink tempo, hij was redelijk succesvol. Hij schilderde in deze fase vooral realistische, naturalistische scenes. Hij toont gewone mensen in hun gewone omgeving. Technisch zeer knap gemaakt. Bovenstaand werk, Begrafenis van een kind, hangt prominent in de grote zaal van het Ateneum Museum in Helsinki, de Finse National Gallery.Ik vind het een zeer indrukwekkend schilderstuk. De kleine doodskist staat centraal, met de rouwende familieleden eromheen. Met z'n allen in een roeibootje op een meer. Waar gaan ze heen? Je weet het niet. Wie is wie? Het maakt niet uit. Mooi werk. Maar wel een beetje erg mistroostig. Je zou het niet in je eetkamer ophangen, bij wijze van spreken, daar word je niet vrolijk van tijdens het ontbijt.
Een doopvaart
Dat dacht de Zwitserse kunsthandelaar Joseph Bulla ook toen hij dit zag. Hij vroeg Edelfelt om het schilderij nogmaals te maken, maar nu met een iets minder mistroostig onderwerp. En Edelfelt deed dat. In 1880 maakte hij dit Een doopvaart. Het is eigenlijk hetzelfde schilderij, maar nu opgeleukt. Het kindje leeft nog en wordt door de familie ergens heen gevaren om gedoopt te worden. Dezelfde mensen, hetzelfde meer, hetzelfde bootje. Roze kleding in plaats van zwart.
Dit werk hangt nu in Turku, in het Turku Art Museum. Jammer dat ze niet bij elkaar zijn.
Reacties