Rubber Soul min

Michelle - The Beatles

Rubber Soul was een baanbrekend album, maar was wel in allerijl gemaakt. En omdat de twee liedjes voor de single (We Can Work it Out en Day Tripper) er niet op mochten, kwamen ze op het moment supreme twee liedjes te kort. Ze hadden er nog één op de plank liggen, Wait -een outtake van de Help!-sessies-, en commerciële nood breekt ook artistieke wetten. Dus was er nog maar één ander liedje nodig. "Joh, jij had toch nog dat Franse liedje?", zei Lennon tegen McCartney. Jaren daarvoor had McCartney dat liedje al gemaakt, maar ze hadden er (terecht) nooit wat mee gedaan. Dat kwam nu echter goed van pas. En zo maakte Michelle de elpee compleet. Vinylvulling.

[Het voordeel van de hedendaagse iPod: zet Rubber Soul erop, laat Wait en Michelle eraf, voeg We Can Work it Out en Day Tripper toe en je hebt een super-album: the album that defines The Beatles.]

Dat Michelle commercial as hell was, dat hoorde iedereen direct. De Beatles zelf vonden het helemaal niks en konden verhinderen dat het in het Verenigd Koninkrijk en de VS op single zou uitkomen. Maar ze hadden er geen bezwaar tegen dat anderen het zouden coveren. De schoorsteen moest per slot van rekening toch roken en het motto in die tijd was all you need is cash. Het Britse folk-trio The Overlanders was er als de kippen bij en zong het binnen een maand na het uitkomen van Rubber Soul wereldwijd hoog de hitlijsten in. De platenmaatschappij die The Beatles in Nederland vertegenwoordigde zag dat met lede ogen gebeuren en besloot om in Nederland ook de versie van The Beatles op single uit te brengen. Waren kennelijk redelijk autonoom in dit soort dingen.

En op 12 februari stond die single bovenaan in de top 40.

Een origineel zeiklied, in de categorie Yesterday. Zo suf, zo helemaal niks. Zo'n beetje alles behalve de b-kant (Girl is een prima song) is fout aan dit singletje, zelfs het hoesje. De foto is gemaakt van het Help!-optreden, twee verschillende lettertypes en -groottes voor de titels, het foeilelijke witte achtergrondblok achter "Michelle". Een dergelijk niemendalletje past helemaal niet in het post-Like a Rolling Stone-tijdperk. The Beatles hadden groot gelijk door dit in hun grootste markten niet op single uit te brengen.

Michelle zou zes weken bovenaan staan, om op 19 maart te worden opgevolgd door [klik hier].

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem