De stembus

Vandaag mag Nederland weer naar de stembus. "Voor de Eerste Kamer", hoorde ik gisteren iemand zeggen. Dat is niet helemaal de opzet van deze verkiezingen voor de Provinciale Staten, maar in de publiciteit komt dat thema van die getrapte verkiezingen voor de Senaat wel heel erg vaak voorbij. Dat is wel logisch, want andere thema's zijn niet zo interessant voor de landelijke media.

Omdat ik geen flauw idee had waarin de aan de verkiezingen deelnemende partijen in Noord-Holland qua standpunten verschillen, volgde ik de stemwijzer. En wat blijkt? Met hoe ik over de verschillende zaken denk (Schiphol, verkeer, faunabeheer, stedelijke ontwikkeling, milieu) heb ik de grootste overeenkomst met D66. Op de voet gevolgd door ChristenUnie/SGP. Dat had ik niet verwacht!

Ik zal strategisch stemmen. Daarmee bedoel ik dat ik in ieder geval stem op een partij die deelneemt aan de regeringscoalitie. Ik laat me beïnvloeden door Balkenende, die beweert dat Nederland de komende vier jaar onbestuurbaar is wanneer de coalitie geen meerderheid krijgt in de Eerste Kamer. En vervolgens door Rutte, die daar overheen komt met zijn aankondiging dat de VVD-fractie in de Eerste Kamer alle door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstellen zal toetsen op "kwaliteit en uitvoerbaarheid". Die VVD-kwaliteitstoets vertrouw ik niet.

Het zal dus wel weer gewoon een stem op de PvdA worden.

Reacties

Freek zei…
Het is toch wel vaker voorgekomen dat de regering geen meerderheid had in de Eerste Kamer. Was het land toen ook onbestuurbaar? Ik ben trouwens blij dat je je niet laat leiden door de verkiezingspraat van Rutte en Rosental.

Hoe zit het eigenlijk met de politieke kwesties in je nieuwe provincie?

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid