Le Tour 2008

Vandaag presenteert de Tour de France het routeschema voor volgend jaar.

Het schema van de Tour 2008; klik voor een vergrotingWe krijgen weer een tour die tegen de wijzers van de klok ingaat: eerst de Pyreneeën, dan de Alpen. Wederom geen ploegentijdrit, jammer. Maar wel weer een aankomst bovenop l'Alpe d'Huez.

Wat opvalt is dat het een eenvoudiger Tour lijkt dan voorgaande jaren. Eigenlijk geen verplaatsingen, etappes zijn minder lang, klein aantal bergetappes, kortom, het lijkt erop dat de organisatie er alles aan doet om het "onmenselijke" karakter van de Tour terug te brengen tot enigzins normale proporties. Een makkie dus.

De mannen weten waar ze aan toe zijn. Ik denk dat veel renners wanneer ze dit schema zien bij zichzelf denken "nou, dat kan ik winnen". En dat zou een hele mooie tour kunnen opleveren. De winnaar staat niet bij voorbaat vast!

Naschrift. Ik blijf het stug volhouden: wielrennen is een prachtige sport. En ondanks al die dopingperikelen blijf ik de Tour de France een jaarlijks sportief hoogtepunt vinden. Gewoon, omdat ik het leuk vind.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem