Pioniers

1969 in muziek, aflevering 16

In the Court of the Crimson KingKing Crimson - In the Court of the Crimson King

Barok pop bereikte in 1969 een hoogtepunt en maakte de weg vrij voor een volgende evolutie in de popmuziek, de progrock. En de mannen van de Britse band King Crimson beschouwen we maar als de pioniers van dit genre. De mellotron, de voorloper van de synthesizer, speelt een belangrijke rol op het debuutalbum van deze band, In the Court of the Crimson King.

Gitarist Robert Fripp, bassist/zanger Greg Lake, Ian McDonald (toetsen) en Michael Giles (slagwerk) maakten een klassiek album dat helemaal past in de tijd. Zoiets hadden we nog nooit gehoord. Niet langer drieminutenpopliedjes met een couplet en een refrein, maar lang uitgesponnen stukken, met variaties halverwege, met wisselende tempo's. En, het moest niet nog gekker worden, met een fluit!

Prachtig album, dat van grote invloed was op de ontwikkeling van de popmuziek in de jaren zeventig, vooral in Engeland. Moody Blues, Yes, Genesis, Jethro Tull, allemaal schatplichtig aan King Crimson.

Dit was het eerste en tegelijk het laatste album van King Crimson in deze samenstelling. De vele wissels in de jaren zeventig kwam de continuiteit van de band niet ten goede.

Fripp kwamen we later nog tegen als gitarist bij Bowie (onder andere die geweldige gitaarpartij op "Heroes"). Greg Lake ging in een trio spelen met toetsenman Keith Emerson en drummer Carl Palmer. En Ian McDonald zou nog furore maken in Foreigner.

Tracks
21st Century Schizoid Man - I Talk to the Wind - Epitaph - Moonchild - In the Court of the Crimson King

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

IJmond e.o.

Het wonder van Haarlem