Drive my Car

Hoe rijdt-ie? Veel mensen waren erg belangstellend naar mijn ervaringen met mijn nieuwe auto. Ik ben wat terughoudend geweest in mijn antwoord. Niet omdat de auto me niet zou bevallen of zo, integendeel. Dat was omdat ik niet de indruk wilde wekken dat ik bij Toyota op de payroll sta om reclame te maken.

Want daar zou het wel bijna op neerkomen: ik ben zéér positief over mijn nieuwe Toyota Prius. Ik heb er nu bijna zeshonderd kilometer mee gereden - tijd voor mijn eerste bevindingen.

Het is een automaat. Dat betekent even wennen, totaal andere procedures bij het starten, rijden en uitzetten. Vooral starten en stoppen vraagt nog steeds mijn volledige concentratie. Het zal nog wel even duren voordat ik dit helemaal op de automatische piloot kan doen. Grote verschillen ten opzichte van wat ik gewend was: de sleutel (die ik alleen maar bij me hoef te hebben en verder nergens voor nodig heb) en de parkeerrem (een voetpedaal links in plaats van een handrem rechts).

De stoelen zijn comfortabel. Eenvoudig zo verstelbaar dat ik prettig zit. Geldt ook voor de stand van het stuur. Lekker veel beenruimte. Hij rijdt erg prettig. Trekt vlot op, vlotter dan ik altijd gedacht heb dat een automaat zou doen. En toch blijft het allemaal erg rustig, erg relaxt. Ook al rijd ik de maximum toegestane snelheid, ik heb het gevoel dat ik over de weg kruip. Ik heb sterk de neiging om in deze auto harder te rijden dan mag.

Goed zicht, zowel naar voor als opzij. Zicht door de binnenspiegel is minder.

Achterin is deze auto een heel stuk ruimer dan mijn vorige auto's (Opel Vectra, Peugeot 407).

De auto is uitgerust met een aantal belangrijke aanvullende systemen: audio, navigatie, telefoon, climate control, motormanagementsysteem. Helemaal geïntegreerd in het dashboard, bediening met touch-screen. En alles werkt, bluetooth, cd-wisselaar, routebegeleiding.

De auto heeft parkeersensoren, zowel voor als achter. Er zit een dik boekje bij met de gebruiksaanwijzing voor dat systeem. Dat moet ik nog lezen. Vooralsnog heb ik geen idee hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Ik hoor alleen veel piepjes telkens wanneer ik hem in zijn achteruit zet.

Onder de motorkap zit een hybridemotor: benzine en elektrisch. Bij het rijden merk ik daar eigenlijk opvallend weinig van. Af en toe gaat de benzinemotor uit, bijvoorbeeld wanneer ik voor een verkeerslicht sta te wachten, maar bij het wegrijden schakelt-ie dan weer in. Via het dashboard kan ik gedetailleerde grafische informatie krijgen over het actuele brandstofverbruik. Brandstofverbruik in de eerste vijfhonderd kilometer: 6,0 l/100 km. Dat moet nog efficiënter kunnen.

Ik ben zeer tevreden met deze auto. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier heel lang veel plezier aan ga beleven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem