Graan voor Visch

Gisteravond heb ik kennisgemaakt met weer een nieuwe variant van De Kolonisten van Catan: de vissers, een nieuwe uitbreiding van het zo populaire spel. Je speelt deze variant altijd in combinatie met de Zeevaarders. Het komt erop neer dat zes aan land grenzende zeetegels een nummer krijgen (4, 5, 6, 8, 9 en 10) en ook opbrengst genereren voor degene die een dorp of een stad aan deze tegel heeft. Die opbrengst bestaat uit een fiche waarop één, twee of drie vissen staan afgebeeld (moet je ongezien trekken uit een zak). Met die vissen kun je dan weer dingen doen (grondstoffen kopen, roofridder verjagen en zo). Je kunt dus bijvoorbeeld voor vier vissen één graan kopen bij de bank. In de dichte zak zit ook een "ouwe schoen", een soort Zwarte Piet, waarmee je degene die voor staat aardig dwars kunt zitten.

Een leuke uitbreiding. Met een klein beetje fantasie kun je de speciale "vis"-regels ook van toepassing laten zijn voor de Steden & Ridders-variant, en dan wordt het helemaal leuk.

Het spel vleugde bij mij niet. Ik had een chronisch gebrek aan graan, en hoe ik het ook probeerde, ik kwam niet toe aan het bouwen van steden. Vijf dorpen, twee "eiland"-punten, ik kwam tot zeven en niet verder. Mark ging lekker en stond al vrij snel op twaalf, maar vanwege die "ouwe schoen" had-ie nog een dertiende punt nodig om te winnen. Dat lukte hem niet snel genoeg, waarop Gertjan, in een flitsende en creatieve laatste beurt waarin hij vier punten maakte, het twaalfde punt scoorde en de overwinning claimde. Mark keek lelijk op zijn neus! Anne, El en ik kwamen er niet meer aan te pas.

Er zijn nog vijf van dergelijke kleine uitbreidingen. Aardig om deze eens te spelen.

Reacties

Anoniem zei…
Mijn oudste zoon woont in Hoofddorp en daar is een heeeeel grote wijk, die Graan voor Visch heet.
Wat is de oorsprong van deze term?
Heeft het iets te maken met de Wonderbare Broodvermenigvuldiging van zo'n 2000 jaar geleden?
Frans zei…
Hoofddorp ligt in een polder, daar waar eens het water van de Haarlemmermeer was. Dat water hebben ze ooit weggepompt. Viseers werden brodeloos, boeren kregen een kans. Zie daar: graan in plaats van visch!
Anoniem zei…
Dank!

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid