Creatief met keramiek

iets met porseleinen schalen

's Middags doen we een creatieve workshop. Onder leiding van kunstenares Trudy Frederiks (van Geertruy Ceramics) mogen de deelnemers een porseleinen schaal beschilderen. Eerst krijgen we een korte instructie. Daarna mogen we zien wat de deelnemers aan de ochtendsessie gemaakt hebben. En dat is niet mis: er staan meer dan tien prachtig beschilderde schalen op een tafel. Indrukwekkend. Vogels, bloemen, sinaasappelen, in de fraaiste kleuren. De moed zinkt me in de schoenen: dat kan ik nooit! De namen van de makers staan op kaartjes erbij. Wat zal die van mij straks schril afsteken tussen al die kunststukken. Ik schaam me nu al.

Ik besluit om een grote platte ronde schaal te beschilderen. Als een soort pastabord. Ik kies voor twee kleuren: geel en blauw. Voor geel gebruik ik de basiskleur, mijn blauw maak ik zelf.

Het duurt even voor ik de schildertechniek goed onder de knie heb. De schaal is niet helemaal vlak, en vanwege de zwaartekracht zakt de verf op sommige plaatsen weg, naar het midden van de schaal. Er komen veel wattenstaafjes aan te pas om alle verf op de juiste plaats te houden. Maar na tweeëneenhalf uur zwoegen is mijn schaal klaar. En ik ben er best wel trots op.

Remy's BasquiatOok de anderen laten fraaie staaltjes creativiteit zien. Zo maakt Remy een echte Jean-Michel Basquiat. En El laat zich door Kandinsky inspireren om een diepe brede kom expressionistisch te voorzien van een landschap. El's Kandinsky Ik sta versteld van de kwaliteit van alle eindproducten, die zeker niet minder is dan het werk van de ochtendgroep.

Ook de jongste deelneemster, Ysabel, vermaakte zich kostelijk. Maar goed, Ysabel vindt alles leuker dan clowns. Toen ze volgens haar moeder iets te veel aandacht vroeg was het "Ga nu rustig schilderen, want anders breng ik je naar de clown!"

Mijn eigen schaal

Na afloop mogen we de schalen mee naar huis nemen. 30 minuten afbakken in de oven op 160 graden. En dit is 'm dus, Franz' porseleinen schaal, afgebakken en al. Ik vind 'm zeer geslaagd.

Franz' schaal

Erg leuke workshop.

Reacties

Felix zei…
De workshop is een groot succes, blijkt uit deze foto!

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid