Mooi gebouw

Hoofdkantoor Gasunie in GroningenTrouw organiseerde de afgelopen weken de verkiezing van het mooiste gebouw van Nederland. En vandaag is de uitslag bekend geworden: het hoofdkantoor van de Gasunie te Groningen, van de architecten Ton Alberts en Max van Huut, is gekozen tot mooiste gebouw van Nederland.

Het gebouw van de Gasunie werd in 1994 voltooid en is een voorbeeld van het ’organisch bouwen’, een stroming in de architectuur die de natuur als voorbeeld neemt. Architect Max van Huut, die het gebouw met zijn inmiddels overleden collega Ton Alberts ontwierp, vindt het ’fantastisch’ dat zijn gebouw zoveel aanhang heeft. Hij denkt dat de bevolking van zo’n gebouw houdt omdat het het hart aanspreekt. Hij heeft nadrukkelijk geprobeerd gevoel in het gebouw te leggen. Van Huut: „Het Gasunie-gebouw is een soort kledingstuk; je wordt erdoor omarmd."

Reinaldahuis in HaarlemOok ik behoor tot de bewonderaars van deze bouwstijl. Dicht bij huis hebben we een ander gebouw staan van dezelfde architecten. In mijn ogen het mooiste gebouw van Haarlem. In de lijst met genomineerde gebouwen van Trouw stonden drie Haarlemse gebouwen: het station, de Vleeshal (!) en de V&D. Maar geen van die drie haalt het bij het Reinaldahuis. Sinds vorig jaar staat dat gebouw mooi organisch te zijn langs de Bernardlaan. Ik kan er niet voorbijrijden zonder onder de indruk te raken van de kleuren en vormen. Ik voel wel iets voor dat organische bouwen.

Reacties

Anoniem zei…
Beste Frans.

Ook ik ben onder de indruk van het Reinaldahuis. Met mijn vriendin ben ik er vorige maand wezen kijken. Veel kleur en vorm - "architectuur wordt weer een belevenis" in de woorden van van Huut. De centrale hal is met het monumentale formaat zonder meer indrukwekkend en mag zó betreed worden. Heb je dat al gedaan?

Anton

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid