The S.S. Edmund Fitzgerald

Gordon Lightfoot - The Wreck of the Edmund Fitzgerald

Ik heb een zwak voor singer/songwriters. Mannen die een goed lied kunnen maken en het zelf over het voetlicht kunnen brengen. Liefst dat ze er zelf gitaar bij spelen. Bob Dylan, Neil Young, Bruce Springsteen, dat werk.

Eén van die mannen waar ik graag naar luister is Gordon Lightfoot. Ik heb één cd van hem, met al zijn bekendste liedjes, Gord's Gold. Prima cd, niks mis mee. Of het moet zijn dat twee van zijn mooiste liedjes er niet op staan: Cherokee Bend en The Wreck of the Edmund Fitzgerald. Die heb ik dus maar een keer van het internet gedownload.

de Edmund Fitzgerald in mei 1975Vanavond komen ze weer eens aan de beurt om beluisterd te worden. En ik realiseer me dat ik me nooit heb verdiept in de teksten van die liedjes. Cherokee Bend blijkt een door Lightfoot zelf bedacht indianenverhaal (letterlijk). Maar met The Wreck of the Edmund Fitzgerald is iets anders aan de hand. Een beetje googlen geeft me enorm veel informatie over de hoofdrolspeler in het lied, een schip. Op 10 november 1975 verging dat enorme vrachtschip met man en muis in een hevige najaarsstorm op het Lake Superior, onderweg van Duluth, Minnesota naar Detroit, Michigan. Er blijkt een hele website te zijn ter nagedachtenis aan de negenentwintig slachtoffers. Heavy stuff. Prima lied.

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid