De marktmarkt

Haarlem is voor Hollandse begrippen een oude stad. Het is zelfs de oudste stad van Holland, sinds 1245. Nog overal op straat kun je overblijfselen van die middeleeuwse geschiedenis aantreffen. Zo valt het me op dat er nog aardig wat "markten" zijn. Ik bedoel dat niet letterlijk, in de zin van een verzameling marktkraampjes; ik doel daarmee op straatnamen. Even vlug uit mijn hoofd: de Oude Groenmarkt, de Nieuwe Groenmarkt, de Botermarkt, de Riviervischmarkt, de Turfmarkt, de Grote Markt. Vlak bij elkaar, op nauwelijks meer dan één vierkante kilometer.

Kennelijk had iedere handel zijn eigen markt. Groente, boter, vis, turf. Je zou kunnen zeggen dat de markten van oudsher een gesegmenteerde markt vormden: de marktmarkt.

Waarmee ik een eeuwenoud verschijnsel gebruik om een gloednieuw woord in het Nederlands te introduceren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid