Herfst

Het is oktober. En het zal niemand zijn ontgaan dat op 1 oktober het weer is omgeslagen: de zomer is afgelopen, de herfst is begonnen. Het regent, het waait, het is koud en onaangenaam buiten.

foto Peter Holthuizen

Herfst, winter, lente, zomer. Vier seizoenen. Hoewel ze qua persoonlijke ervaring flink van elkaar verschillen, zijn ze denk ik formeel qua status aan elkaar gelijkwaardig. Ze duren allemaal even lang, 13 weken.

Maar toch merk ik een verschil in beoordeling. Ik constateer dat 'zomer' en 'winter' op de een of andere manier hoger in aanzien staan. Dat zijn de seizoenen waar het werkelijk om gaat, extremer, intenser, op de een of andere manier belangrijker dan lente en herfst.

Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in het taalkundige gegeven dat de zomer en de winter elk hun eigen bijwoord hebben: 's zomers en 's winters. Ook hebben ze beiden hun eigen bijvoeglijk naamwoord: een zomerse jas, een winterse trui. De herfst en de lente hebben dat niet.

Herfst en lente zijn bij ons toch een beetje overgangseizoenen. Zoiets van er net tussenin. Herfst vind ik vervelend. Ik voel een beetje spijt dat de zomer voorbij is. En dan komt die oude vent met die mijter en die staf straks ook nog om de hoek kijken.

Reacties

Isis zei…
Ik vind de herfst geweldig.. Een mooi seizoen met mooie kleuren. Ik ben me dan het meest bewust van de natuur. Geldt overigens ook voor de lente.. Ik hou van overgangen denk ik.

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid