"verkeerssituatie gewijzigd"

verkeerssituatie gewijzigdIk rij ergens een voor mij onbekend kruispunt tegemoet. Er staat een bord met de mededeling dat de verkeerssituatie is gewijzigd. Ik vraag me af wat er in hemelsnaam is gewijzigd. Een passant, die daar bij toeval is, weet het mij niet te vertellen. Ik parkeer mijn auto 100 meter voor de kruising en bel de wegbeheerder: “Wát is er gewijzigd?!” - en - “Is het niet beter om de oude situatie aan te geven en dán pas aan te geven dat het gewijzigd is, want nu weet ik niet wat er gewijzigd is weet ik niet waar ik eventueel op moet letten, anders dan bij de oude situatie?”. De ambtenaar aan de telefoon kan het mij niet vertellen.

Een tijdje later rij ik er weer langs. En weer lees ik "verkeerssituatie gewijzigd". Nu komt het er écht op aan: is de situatie opnieuw gewijzigd ten opzichte van de vorige keer dat ik daar was, of refereert dit bord nog steeds aan die oude situatie die ik niet ken? Stapvoets rijd ik over de kruising, uit angst voor het gevaar dat uit mij van alle kanten bedreigt. De automobilisten achter mij claxonneren luid en steken allerlei middelvingers omhoog. Ik besluit deze kruising in de toekomst te vermijden; ik rij liever een kwartiertje om dan dat ik mij ook nogmaals in een dergelijke onoverzichtelijke situatie begeef.

Reacties

Babs zei…
Heb je letterlijk of figuurlijk meegemaakt? Het is een ideale droomsymboliek. Wanneer je zoiets zou dromen zou dit betekenen dat je voor een psychisch dilemma of keuze staat. Welke weg zal ik nemen, wat is de beste keuze? Ga ik op dezelfde weg voort als ik nu doe, of durf ik een voor mij nog onbekende weg in te slaan van welke ik nog niet weet of die de juiste is of waar die mij naar toe zal brengen? Verlies ik mijn vrienden, mijn zekerheden, mijn veilige kleine wereldje, noem maar op.

Dat kwam in mij op toen ik je stukje las.

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem