een bijzondere geste

Una giornata particolare - Scola, 1977

Het NRC had vandaag iets bijzonders. Bij de krant van deze zaterdag zaten niet alleen de weekendkaternen, maar ook een gratis speelfilm. Namelijk de fim Una giornata particolare van Ettore Scola op dvd.

Ik lees het NRC nooit, maar bij deze gelegenheid wilde ik het wel eens proberen. In zoverre heeft deze actie van de krant dus op mij wel resultaat. Bij de krant zit natuurlijk een bon waarmee ik me kan abonneren. Niet alleen op de krant, nee, ook op de serie De Italiaanse Magistralen, elke maand een nieuwe aflevering uit een serie met het mooiste uit de Italiaanse filmgeschiedenis. Voor maar € 12,95 per deel. Dat doe ik maar niet.

Over de film

Op 8 mei 1938 bezoekt Hitler zijn Italiaanse bondgenoot Mussolini. Met dit bezoek op de achtergrond speelt zich een ontroerende ontmoeting af tussen Antonietta (Sophia Loren) en haar buurman Gabriele (Marcello Mastroianni) in een Romeins flatgebouw. Alle andere bewoners zijn naar de parade van de fascistische leiders. Een onmogelijke liefde tussen Gabriele, die homoseksueel is, en Antonietta, een eenzame huisvrouw, die de liefde van haar echtgenoot mist.

Het is jaren geleden dat ik de film een keer op tv heb gezien. Maakte toen een verpletterende indruk op me. Vooral de radio is me bijgebleven: Antonietta is dan weliswaar niet meegegaan naar de parade, maar ze heeft thuis wel de radio aanstaan, om naar het verslag te luisteren. Dat creëert een heel bijzonder indringend effect. Het flatgebouw waar de film zich afspeelt zou staan in de Romeinse wijk Trastevere (spreek uit zodat het rijmt op "Van Beveren"), een wijk waar ik aardig wat voetstappen heb liggen.

Ik ben heel erg benieuwd of ik deze film nog steeds zo mooi vind.

Reacties

Baba O'Riley zei…
Wil ik graag lenen als je hem hebt gezien

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem