De 100 dagen van Balkenende, Bos en Rouvoet

We zijn op driekwart. Het (ons?) nieuwe kabinet is 75 dagen onderweg. En ze hebben ons beloofd dat ze de eerste honderd dagen gebruiken om "in contact te komen met de samenleving". Ze weten wel wat ze willen, maar ze willen graag uit onze samenleving horen welke prioriteiten ze zouden moeten stellen, en hoe ze het het beste kunnen aanpakken. Klinkt allemaal wel goed, maar ik merk dat ik wat ongeduldig word. Het kabinet is ondergedompeld in hun contact met de basis, we zien of horen er helemaal niets van. Waar zijn ze? Wat doen ze? Waar leidt dit allemaal toe?

Dit kabinet heeft geen gezicht. Ik mis vooral Balkenende en Bos. Dat zijn per slot de twee mannen die dit kabinet duidelijk smoel moeten geven. Maar niks. Van Balkenende verbaast me dat nog niet eens. We hebben hem in de vorige kabinetten leren kennen als een minister-president die vooral reageert op de dingen die gebeuren. Het is nooit de man geweest die de agenda bepaalt. Een kundig manager (vergeef hem even die eerste drama-fase met de LPF), geen leider.

Maar van Bos valt het me tot nu toe zwaar tegen; ik had meer verwacht. De PvdA (lees: Bos) is de binding met de basis kwijt. De onderstroom in de samenleving is het vertrouwen in de politiek kwijt - SP en PVV gedijen prima in deze situatie. De SP zal met name de PvdA het vuur na aan de schenen leggen. En de PvdA kennende zal de onvrede over het gebrek aan electoraal succes al snel leiden tot interne revoluties. Daarmee komt Bos vanuit twee kanten onder druk te staan: van buiten en van binnen. En dan zit hij ook nog in de ongemakkelijke positie van vice-premier, waarin hij gebonden is aan het regeerakkoord en dus nooit vrijuit het PvdA-standpunt kan brengen. Ik verwacht dat Bos deze druk niet zal kunnen weerstaan.

Eind mei zitten die honderd dagen erop. Ik merk bij mezelf gemengde gevoelens: moet ik gewoon nog even geduld hebben voordat ik over een paar weken steil achterover sla van de daadkrachtige, inspirende, visionaire plannen? Gelooft u het?

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid