Natuurmalloten

Franz jogt sinds een paar maanden elke morgen een stukje door en rond de wijk. Als gewichtsmanager, zeg maar. Werkt prima. En neurotisch als ik ben, dat stukje door Zuid-Schalkwijk is elke morgen hetzelfde stukje.

Mijn vaste dagelijkse route gaat langs de groene zoom van Haarlem, aan de zuidkant. Eerst een stuk door de Molenwijk, dan een klein stukje langs de Meerwijkplas, vervolgens door het Molenpark naar de Molenplas, naar molen De Hommel, dan langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer, over de Zuid-Schalkwijkerweg langs het Spaarne terug in de richting van de woonwijk. En dan door de woonwijk terug naar huis. Op de kop af 5 kilometer.

Op mijn BlackBerry heb ik een handige app, die via gps mijn positie bepaalt, doorgeeft aan een server ergens in Oostenrijk en daar mijn tijd en snelheid aan toevoegt, zodat ik na afloop van mijn dagelijkse ommetje op een speciale internetsite kan zien waar ik zojuist ben geweest. Een waar wonder der techniek.

Die route door Zuid-Schalkwijk is in feite een rondje om de Zuid-Schalkwijkerpolder. Een rustig agrarisch gebied waar koeien, schapen en ganzen grazen, waar konijnen en reigers rondhuppelen, zeer landelijk allemaal. Dwars door die polder gaat een fietspad, de Lage Kadijk. En al sinds maart is dit pad afgesloten. Voor alle verkeer en voor alle voetgangers. Dat komt, iemand heeft bedacht dat dat goed is voor de weidevogels: tijdens het broedseizoen moet je die zoveel mogelijk rust geven. En dus moet je wandelaars, joggers, honden en fietsers weren.

Nu wil het geval dat het broedseizoen al lang afgelopen is. En toch zijn de hekken aan weerszijden van het pad nog steeds dicht. Tot kennelijke grote frustratie van velen.

De hekken zijn de laatste dagen volgekalkt door teleurgestelde mensen. "Natuurmalloten" heeft iemand met grote letters erop geschreven. En "waarom is dit hek nog steeds dicht". Het maatschappelijke draagvlak voor deze jaarlijkse afsluiting brokkelt snel af. De Wijkraad Molenwijk stelt op hun website mensen in de gelegenheid om aan te geven of ze vinden dat het pad volgend voorjaar weer afgesloten zou moeten worden. Ik ken de uitslag al.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid