zaterdag

Groot, groter, grootst

Thialf HeeremaDe Thialf - Mammoet op zaterdag

Heb je je ooit afgevraagd hoe ze boorplatformen bouwen? Het in elkaar zetten van die enorme installaties op zee lukt alleen met bouwkranen van buitengewone proporties. Die drijvende kranen noemen ze semi-submersible crane vessels, half-afzinkbare kraanschepen. In principe komt het neer op een stelletje pontons, met daarop hijskranen. Met ballast kunnen die pontons een heel stuk onder water zakken, waardoor de gehele installatie stabiel blijft tijdens het takelen op volle zee.

Het grootste gevaarte ter wereld in deze categorie is de Thialf. Van de Leidse offshoremaatschappij Heerema. Die Thialf ligt sinds medio vorig jaar voor groot onderhoud in Rotterdam. Buurman Paulus werkt voor een bedrijf dat daaraan meewerkt. En vanmiddag mocht ik met hem mee voor een scheepsbezoek. Wat een fascinerende ervaring!

Het vaartuig ligt in het Calandkanaal, bij Rozenburg. Het is niet afgezonken, dus het staat hoog op de poten. Om aan boord te komen moeten we eerst een enorm aantal trappen op. En dan staan we dus onderaan, op niveau B3. Boven ons zijn dan nog eens negen niveaus. Met de lift gaan we omhoog. Het is gelukkig een heldere dag en vanaf het dek hebben we een weids uitzicht, van Zierikzee tot Zoetermeer. Aan onze voeten varen de supertankers als een soort playmobiel voorbij. Aan bakboordzijde ligt Brielle, aan stuurboord kijken we neer op de kerk van Maassluis. Ik moet denken aan Maarten 't Hart en zijn verhaal Mammoet op zondag. Wat zouden de jongetjes van Maassluis hebben genoten van deze Thialf. En wat zou Maarten graag vanaf deze hoogte op die kerk hebben neergekeken.

We kunnen bijna overal op het schip kijken. Aan de voorzijde bezoeken we de accommodaties voor de bedrijfsvoering: de verblijven voor de bemanning, de keuken, de radiokamer, de brug, het helicopterplatform. En aan de achterkant bekijken we de installaties ten behoeve van het het primaire proces: de gigantische kranen. Ze zijn bezig met het vervangen de kogellagers van het draaisysteem van de kranen. Stalen skippyballen.

Geweldig ding! In april vaart-ie weer uit. Tot die tijd kun je vanaf de A13 tussen Delft en Rotterdam de twee kranen hoog boven de horizon zien uitsteken.

Geen opmerkingen: