maandag

Messcherp

1969 in muziek, aflevering 15

OdessaBee Gees - Odessa

We zagen eerder dat in 1969 de meeste hits op naam van CCR kwamen. De jaren daarvoor waren het de Bee Gees die hit na hit maakten. Vanaf eind 1967 (met Massachusetts) niet uit de hitlijsten weg te denken. Ook in 1969 timmerden ze flink aan de weg. Hun eerste hit van dat jaar was I Started a Joke en er zouden er nog vele volgen. De marketingmannen achter de Bee Gees zagen echter ook nog additionele mogelijkheden, de band zou een albumgroep moeten worden. Aan elpees viel immers meer te verdienen dan aan singeltjes.

Odessa werd het album-project van de broers Gibb. Het werd een dubbelelpee, zeventien nieuwe songs, allemaal door de broers gezamenlijk gecomponeerd en geschreven. En ik vind het het mooiste album dat ze hebben gemaakt.

Dit is dus muziek van vóór de disco; geen Jive Talkin', geen Staying Alive, geen four-on-the-floor. Het is barok pop, die extravagante muziekstijl van het einde van de jaren zestig, op zijn best. Af en toe zwaar georkestreerd, maar de traditionele popliedjesstructuur (intro-couplet-refrein-couplet-refrein-brug-refrein-coda) blijft meestal gewoon overeind. En natuurlijk met messcherpe vocals, het handelsmerk van de groep.

De opnames vonden plaats in de tweede helft van 1968, vroeg in 1969 kwam het album uit. Het leidde tot ruzie tussen de broers en die ruzie leidde zelfs tot het tijdelijk uiteen vallen van de groep. Ze werden het niet eens over wat de single zou moeten worden, Lamplight, gezongen door Robin, of First of May, gezongen door Barry. Het werd die laatste, waarop Robin boos zijn biezen pakte en de groep verliet om solo verder te gaan. (Gelukkig kwam het een jaar later allemaal weer goed).

Hoewel duidelijk gedateerd, is het nog steeds een prachtig album, verrassend fris en goed beluisterbaar. Mijn favoriete track: Marley Purt Drive. Beluister dit album samen met één van de vele hitcompilaties van de Bee Gees en je hebt een geweldig overzicht van het topwerk van deze mannen.

Geen opmerkingen: