Feelgood

David Bowie - Black Tie White NoiseBlack Tie White Noise - David Bowie (1993)

Wat is het beste album dat Bowie gemaakt heeft? Daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Ook onder de fanatieke fans. Low scoort hoog, Scary Monsters ook. Maar onder de hardcore fans gaat het tussen twee andere: Station to Station en 1. Outside. In allerlei polls op fansites zijn het steeds deze twee die komen bovendrijven.

Ik weet eigenlijk niet goed wat mijn favoriete album is. Soms gaat mijn voorkeur uit naar het ene album, dan weer vind ik eigenlijk dat andere album nog net iets beter. Is ook een beetje seizoengebonden, merk ik: 's zomers, lekker warm, zonnebril op achter het stuur is er geen beter album dan Black Tie White Noise. Het ultieme feelgood-album.

Veel drums en bass, de typische begin-jaren-negentig-sfeer van club-mixes. Af en toe een zeer jazzy sound, met de trompet van Lester Bowie. En enkele uitstekende songs: Jump They Say, de Scott Walker-cover Nite Flights, de Cream-cover I Feel Free, You've been Around. Hier wordt een mens vrolijk van. Ja, er staan ook een paar draken van tracks op, maar daar hebben ze de "next track"-knop voor uitgevonden.

Een paar jaar geleden kwam er een limited edition re-issue uit. Met een bonus-cd vol remixes en een dvd met interview en clips. Elk jaar tussen mei en september is dit mijn persoonlijke favoriete Bowie-album.

Fury Noir

Fury Noir
I'm just a space cadet, he's the commander

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid