Hallelujah

X-Factor gezien? Waarschijnlijk niet. Ik althans niet; ik kijk niet naar de hedendaagse talentenshows. Mis ik dan wat? Ja, soms wel. Lisa bijvoorbeeld. Lisa blijkt dit jaar gewonnen te hebben bij die X-Factor. Ze zong in de finale een liedje van Leonard Cohen, Hallelujah.

Vanavond kwam het ter sprake op de kaartclub. “Wat een mooi liedje was dat. Ik weet niet goed waar het over ging, maar ze zeiden erbij dat het een religieus liedje was of zo. En is het niet zo dat bij een liedje het er niet alleen om gaat dat het mooi wordt gezongen en dat de woorden mooi zijn, maar het moet ook iets doen met je gevoel”. De dames waren het erover eens: Lisa zong het heel mooi en het gevoel was goed.

Leonard Cohen en een religieus liedje? Hmmm, ben ik niet echt gewend van hem. Toch eens even checken. Dacht ik het niet: niks religieus. Gaat gewoon over seks. Bij elk hoogtepunt roept-ie het uit: Hallelujah. Vier keer per couplet. Het schijnt dat hij tachtig (!) coupletten heeft geschreven. Leonard is kennelijk een liefhebber.

Dat ze Lisa dit hebben laten zingen op tv, onbegrijpelijk.

Reacties

Freek zei…
Toevallig heb ik dit stukje X Factor wel gezien.

De zangkwaliteiten van Lisa kan ik persoonlijk niet overtreffen en ik moet zeggen: ik zapte niet gelijk weg. Dat is een erg goed teken. Voor haar dan.

Over de diepere achtergrond van de tekst kan je verschillend denken. Bijbelse en liefdesinvloeden lopen volgens mij in elkaar over.

Ik ben wel benieuwd wat we van de echte artiest Lisa te zien krijgen. Dat is nog even wachten, want eerst moet ze nu van haar 'wurgcontract' van X Factor af zien te komen.
Isis zei…
De versie van Jeff Buckley was al een van mijn favoriete nummers en ik vind ook de cover van Lisa niet verkeerd..

Het is gewoon een erg mooi lied en ik denk een goede start van een carriere voor Lisa.

Wat Lisa betreft: dat wordt een toppertje! En ze heeft de tijd zeker mee. Gelukkig gaat het tegenwoordig gewoon weer om goede liedjes met mooie stemmen en is de plastic tijd een beetje voorbij. Lisa kan het helemaal maken!
Felix zei…
Ze heeft in ieder geval de XXX-factor!

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid