Mensen buigen gebroken regels

De immer goed geïnformeerde weblog Bob Dylan in het Nederlands (tip voor de Dutch Bloggies 2009) meldt vandaag dat Bob Dylan (wederom) is genomineerd voor de Nobelprijs voor de literatuur. Dat is al de zoveelste keer en die prijs zal deze keer ook wel weer naar een ander gaan, maar daar gaat het nu even niet om. De bron van het bericht is een tekst in het Deens. Ten gerieve van de lezers die het Deens niet voldoende machtig zijn stelt de website een vertaling in het Nederlands beschikbaar, een vertaling die via zo'n online vertaalservice tot stand kwam. En ik moet toegeven, ik ben onder de indruk van de kwaliteit van die vertaling. Die vertaalservices worden kennelijk steeds beter.

Dat brengt mij op de gedachte om eens een tekst van een liedje Bob Dylan te laten vertalen vanuit het Engels naar het Nederlands. Sommige van die teksten zijn zo poëtisch, zo ondoorgrondelijk, vaak zo onverstaanbaar, dat elke hulp die ik kan krijgen welkom is om beter te begrijpen waar het nu eigen allemaal over gaat. En wie weet geeft zo'n vertaling me nieuwe inzichten. Laten we het eens proberen. Everything is Broken lijkt me een goede kandidaat. Nooit wat van begrepen.


Gebroken lijnen, gebroken snaren,
Gebroken draden, gebroken veren,
Broken idolen, gebroken koppen,
Mensen slapen in gebroken bedden.
Is geen gebruik jiving
Is geen gebruik grapje
Alles is gebroken.

Gebroken flessen, gebroken borden,
Broken switches, broken gates,
Broken gerechten, gebroken onderdelen,
Straten zijn gevuld met gebroken harten.
Gebroken woorden nooit bedoeld om te worden gesproken,
Alles is gebroken.

Lijkt elke keer dat je stopt en omdraaien
Iets anders net de grond raken

Broken cutters, gebroken zagen,
Broken gespen, gebroken wetten,
Broken organen, gebroken botten,
Broken stemmen op de beschadigde telefoons.
Haal diep adem, voel je alsof je smoren,
Alles is gebroken.

Elke keer als je verlaten en ga ergens af
Things Fall To Pieces in mijn gezicht

Broken handen op gebroken ploegen,
Broken verdragen, gebroken geloften,
Broken buizen, gebroken gereedschap,
Mensen buigen gebroken regels.
Hound dog gehuil, stier kikker kwaken,
Alles is gebroken.

Ik ben onder de indruk! Het levert een aantal buitengewoon mooie dichtregels op, waarvan ik "Mensen buigen gebroken regels" de mooiste vind.

Maar ik snap er nog steeds helemaal niets van. En dat is bij nader inzien eigenlijk helemaal niet erg; dat houdt de spanning erin. Ik beschouw het maar als een verzameling gebroken woorden, nooit bedoeld om te worden gesproken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid