Le Tour

De Tour 2007 start vandaag. In een typische, vreemde, atmosfeer. In de voorbeschouwingen maar één thema: doping. Elke wielrenner is verdacht, de sport zit in een diep dal, de Tour is alle geloofwaardigheid verloren.

En dat is jammer. Zo lang ik me kan herinneren is de Tour elke zomer een sportief hoogtepunt geweest. Ik wil me dat niet laten afpakken. Niet door journalisten, niet door dopingdokters, niet door tunnelviserende officieren van justitie. Ik wil wielrenners zien die drie weken lang strijd leveren. En dan maakt het mij niet uit wat er allemaal in hun medicijnkastje zit. Ik bedoel maar, de één bereidt zich voor door hard te trainen en de ander leest een boek over bloedpreparaten. Dat moeten ze vooral zelf weten.

Je zou bijna op voorhand al medelijden krijgen met de winnaar straks. Eeuwige verdachtmakingen zullen zijn deel zijn. De Volkskrant wist vanmorgen te melden dat van alle tourwinnaars sinds de invoering van de dopingcontroles in 1966 er slechts één is geweest die nooit in zijn carrière op enige wijze met doping in verband is gebracht: Lucien van Impe. Waar maakt iedereen zich druk om?

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid