Nutteloze dosering

Op de A9 van Alkmaar naar Amstelveen staat elke werkdag ’s morgens een lange file. Soms lang, soms nog wat langer. Gewoon, hij staat er altijd. De plannenmakers van Rijkswaterstaat willen daar graag iets aan doen. En dus hebben ze een onzalige oplossing bedacht: toeritdosering. Verkeerslichten gaan ervoor zorgen dat auto’s moeten wachten op de aanvoerwegen naar de A9, voordat ze mogen aanschuiven in de file. Boven de N205, vanuit Haarlem-Zuid naar de A9 hangen die verkeerslichten al een paar maanden. Ze deden het al die tijd nog niet. Maar op 27 oktober zou het zover zijn, dan zou het systeem in gebruik worden genomen. Gisteren dus.

Laat ik vooropstellen dat ik geen specialist ben op het gebied van verkeersstromen. Dus misschien is het wel onzin wat ik ervan denk. Maar mijn verwachting is dat automobilisten vanuit Haarlem geen baat zullen hebben bij dit filebestrijdingsmiddel. Het effect zal zijn dat de wachttijd op die toerit toeneemt. En die wachttijd is al aanzienlijk. De vraag is niet of er een rij zal staan op die N205, maar hoe lang die rij zal zijn. Haalt die rij de verkeerslichten bij de kruising met de Prins Bernhardlaan?

27 oktober kwam en ging. Zonder dat het doseersysteem in gebruik werd genomen. Een voorlopige zegen voor de Haarlemse automobilist. In de berichtgeving rond het project heb ik niets vernomen over de reden. Zou het uitgesteld zijn? Afstel misschien?

Reacties

Populaire posts van deze blog

IJzeren Poort

Lemming management

Gezellig een stukje varen - Albert Edelfelt, twee schilderijen