welles én nietes

We konden gisteren kiezen. En heel veel Nederlandse kiezers interpreteerden dat als Europa ja streepje nee sterretje doorhalen wat niet verlangd wordt. En hoe liep het af? Heel verrassend: “ja” heeft gewonnen en “nee” heeft gewonnen. Nuances spreken kennelijk niet tot de verbeelding. Ook niet tot de verbeelding van een duinkonijn. Want -tijd voor een onthulling- (ta-da-da) Franz heeft voor het eerst van zijn leven niet op de PvdA gestemd. Deze keer heb ik mijn stem gegeven aan het luidste “JA”: D66. Franz gaat mee in de modieuze simplificatie van het politieke debat. In Nederland kunnen we blijkbaar niet anders dan ja/nee, voor/tegen, zwart/wit over Europa praten. Gevolg van dat desastreuze referendum van een paar jaar geleden. Want dat was de eerste keer dat een Europees thema echt doordrong in het maatschappelijke debat. En daar konden we alleen voor of tegen zijn. Sindsdien hebben we massaal een soort Pavlov-reactie wanneer het over Europa gaat. Het woord alleen al stimuleert direct uitsluitend eentjes en nulletjes in onze hersenen. En kwijlend schreeuwen we het uit: voor! Of: nee! Of: wit! Niks Turkije, asielzoekers, regionale stimulering, internationalisering van de sociale zekerheid, Champions League of songfestival. Nee, het is óf Hallelujah!, óf Kruisig Hem!

Dat woordje “of”, daar moeten we trouwens mee uitkijken. In de logica betekent het iets anders dan in de omgangstaal. Wanneer ik tegen iemand zou zeggen dat ik op vakantie ga naar Oostenrijk of naar Frankrijk, en hem een dag later vertel dat ik naar Frankrijk op vakantie ga, dan concludeert diegene ongetwijfeld dat ik dus niet naar Oostenrijk zal gaan. Geheel logisch is die gevolgtrekking echter niet. Er bestaat immers nog de mogelijkheid dat ik daar ook naartoe zal gaan. Het woord of houdt, strikt logisch gesproken, beide mogelijkheden open; het kan ook “en” betekenen. Maar dit terzijde.

Nederland en Europa, het blijft een moeilijke relatie. Maar Lepus Europaeus blijft het volhouden: Europa is meer dan de moeite waard!

>> lees ook het Haarlems Dagblad over de uitslag in Haarlem.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem