Breed

Ik zoek al een tijdje naar een nieuwe tv, je weet wel, zo'n platte. Wat is dat moeilijk! Twee belangrijke keuzes vooraf: plasma of lcd, en de afmeting.

Ik kies voor lcd. Voordelen zijn een langere levensduur, minder stroomverbruik, meer lichtsterkte, grotere kijkhoek en minder reflecties. Nadeel is de prijs: lcd-tv's zijn duurder dan plasma-schermen, maar dat moet dan maar.

Dan de maat. In onze huiskamer past gemakkelijk een 42"-scherm. Zelfs iets groter zou nog geen probleem zijn. Kleiner is niet echt interessant. Dus het gaat er een worden van minimaal 42", 107 cm.

Dat geeft al iets richting. Maar dan komen we aan het volgende hoofdstuk, en dat gaat vooral over de techniek. Schermresolutie, reactiesnelheid. En Full HD of HD Ready. Qua resolutie wil ik 1920 x 1080. Daarin zijn nu nog niet veel uitzendingen, maar dan ben ik tenminste voorbereid op wat er de komende jaren wellicht gaat komen. Ik ben geen gamer, heb geen PS3 of Xbox, ben niet van plan een Blu-Ray-speler aan te schaffen, maar je weet maar nooit. Full HD dan maar. Ik kijk graag voetbal, en dan zeggen ze dat de kwaliteit van het beeld sterk wordt beïnvloed door de reactiesnelheid. Hoe lager hoe beter, al begrijp ik dat niet helemaal, maar ik laat me daarover graag adviseren. De laagste snelheid die ik heb gezien is 3 ms. Maar die tv's zijn érg duur. Ik vind 5 ms acceptabel.

Daarmee heb ik mijn technische keuzes wel gemaakt, denk ik.

Dan komen we in de laatste fase: uiterlijk, aansluitmogelijkheden en tenslotte merk en leverancier.

Fraai apparaat.

Reacties

De zwager zei…
Hoi Frans,

Ik moet toe geven dat de LG een mooi apparaat is maar ik wil je wel op de hoogte stellen van het volgende berichtje:
http://nl.gizmodo.com/2008/03/20/philips_kijkdozen.html
Volgens mij is de 42PFL5603D straks de TV die alle TV's overbodig maakt. Ik heb zelf vorig jaar een philips gekocht en ik ben zeer tevreden over de beeldkwaliteit.

groeten Berry

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem