What's in a name

Macedonië - Griekenland

Opnieuw gekrakeel op de Balkan. En nu is Servië er een keertje niet bij betrokken. Deze keer is Griekenland aan het mauwen. Macedonië wil lid worden van de NAVO, maar Griekenland is het daar volstrekt niet mee eens. En zoals de NAVO-leden onderling hebben afgesproken: een nieuw land komt er alleen bij als alle landen die al lid zijn het daarmee eens zijn. Griekenland heeft dus een veto. En waarom is Griekenland ertegen? De reden is te gek voor woorden; de naam Macedonië staat hen niet aan. Griekenland vindt dat er een bijvoegelijk naamwoord voor moet, om een onderscheid te maken met de provincies West- en Centraal-Macedonië in Griekenland.

Wat is er gebeurd met de politiek-correcte benaming FYROM, de former Yugoslav Republic of Macedonia, vroeg ik me al eerder af. Want onder die naam werd het land een onafhankelijke republiek in 1991. Maar wat maken die Grieken zich nou druk? Ik kan me voorstellen dat de NAVO een soort van acceptatiecriteria hanteert, maar ik kan me niet voorstellen dat er criteria gelden voor de naam van het kandidaat-lid. En wat moeten de andere NAVO-leden daarvan vinden? Moet Maxime Verhagen daar nu ook al een mening over hebben?

Wat mij betreft wordt Macedonië lid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid