Harlem Underground
Met het OV van Haarlem naar Schiphol? De Zuidtangent zorgt ervoor. Sneller dan de trein het kan. De bussen van die Zuidtangent hebben een geheel vrije baan, vanaf de rand van Haarlem, via Hoofddorp naar Schiphol. En dan gaan ze nog verder naar Amsterdam-Zuid-Oost. Met een zeer hoge frequentie, iets van tien bussen per uur of zo. Dat betekent dat je als gebruiker geen dienstregeling of zo hoeft te weten; je gaat er gewoon heen en je hoeft nooit lang te wachten voordat er een bus komt. De lijn is zéér succesvol. Er is eigenlijk maar één probleempje en dat is het gedeelte van het traject vanaf het NS-station in Haarlem naar de rand van de stad. Want voor dat stukje heeft de Zuidtangent geen eigen baan en moeten de bussen zich tussen het gewone verkeer door de smalle straten van de stad wurmen. Gevolg: tijdsverlies. In twintig minuten van Schiphol naar de rand van de stad en dan nog eens vijftien minuten om bij het NS-station te komen. Die verhouding klopt niet. En daar is maar één oplossing voor: een tunnel graven, onder de stad door.
Maar dat betekent nogal wat. Zo'n tunnel gaat heel veel geld kosten, de bouw zal zeer veel overlast met zich meebrengen. En zie het maar eens eens te worden over het tracé voor zo'n tunnel. De betrokken overheden (gemeente, provincie) zien zo'n tunnel wel zitten. Plannen voldoende. Geld nog niet, maar ook daar wordt aan gewerkt.
Ik ben in principe voorstander van een tunnel. Want hoe het nu gaat is geen goede oplossing. Een alternatief zou nog zijn om de bussen slechts tot aan de rand van de stad, zo ergens bij de Olympia-sportvelden te laten rijden. Maar daarmee zou de verbinding met de trein en de overstapmogelijkheden met de lokale buslijnen verloren gaan, en dat lijkt me zeer ongewenst.
Dus laat die tunnel maar komen. Ik volg met buitengewoon veel interesse alle plaatjes en tekeningen over tunneltracé's. Zoals hiernaast. Ik wens onze bestuurders veel wijsheid, doorzettingsvermogen en succes.
Leuk project! Manhattan aan het Spaarne
Reacties