Cum' On Feel the Noize

Vara's Popgala - Sporthal "De Vliegermolen" Voorburg - 10 maart 1973

Leo Blokhuis haalt in de maart-editie van het muziekmagazine Revolver herinneringen op aan een legendarisch maar helaas vergeten Nederlands muziekfestival. In 1973, door de Vara georganiseerd, alles opgenomen voor tv. Die uitzending heb ik destijds gezien, samen met veel schoolvrienden uit klas 4ab van de jaargang 1972-73 van het Fioretti, pinda's en rosé. Op een zolderkamer in Lisse.

Maar bij die ene avond op tv is het gebleven; de beelden zijn daarna nooit meer te zien geweest. Leo blijkt al jaren op zoek in de Hilversumse archieven, maar ze zijn niet te vinden. Dat is erg jammer, want als je alleen maar kijkt wat er van het festival is uitgezonden op tv, dan zouden we dit graag nog een keer zien en horen (en opnemen). En dan is dat nog maar een selectie van alles wat er is gespeeld.

Meest bijzonder natuurlijk de bijdrage van The Eagles, die nog helemaal aan het begin van hun carrière voor het eerst in Nederland optraden, en van The Who, met Keith Moon achter de trommels.

Leo schrijft in zijn column dat hij stukje bij beetje, uit allerlei hoeken en gaten toch beeldmateriaal vindt. Laten we hopen dat het hem lukt om zoveel te verzamelen dat er een mooie documentaire van gemaakt kan worden.

Setlist van de uitzending

Livin' Blues
Hoochie Coochie Man - Cherrie Girl

Country Gazette
Don't Let Your Deal Go Down - Tried so Hard - The Fallen Eagle - Keep on Pushing - Orange Blossom Special

Slade
Goodbye to Jane - Move Over - Cum' On Feel the Noize - Get Down and Get With It

The Eagles
Take it Easy - Train Leaves here this Morning - Witchy Woman

Rod Stewart & the Faces
Stay with Me - Angel - You Wear it Well - Maggie May - Twisting the Night Away

Supersister
Exerpt from "Pudding & Gisteren"

Colin Blunstone
I Don't Believe in Miracles - She's not There - Looking for Someone to Love

Rod Argent
Hold Your Head High

Kaz Lux
People - Reason to Believe - Between Alpha and Omega

Chi Coltrane
I'm Feeling - Thunder and Lightning

Rory Gallagher
What in the World - Laundromat

Ry Cooder
FDR in Trinidad - Ditty Wah Ditty - Paris Texas - Now that I'm Going Down

The Who
Pinball Wizard - My Generation - Won't Get Fooled Again - See Me, Feel Me

Reacties

Anoniem zei…
Hoi Franz,

De setlist van The Eagles is volgens mij niet kompleet. Aangezien ze nog niet zoveel nummers hadden speelden ze ook een nummer van John David Souther: "How Long". Hetzelfde nummer wat 34 jaar later op Long Road out of Eden verschijnt !

Gert
Frans zei…
Gert, klopt: ze hebben inderdaad ook How Long gespeeld. Maar dat heeft kennelijk niet de tv-uitzending gehaald. De setlist hierboven is dus maar een deelverzameling van wat er tijdens het gehele popgala is gespeeld.
Anoniem zei…
He Frans, was dit allemaal aanwezig op dit gala, wat een klinkende namen, ik had er graag bij geweest zo achteraf gezien, ik vond op youtube een nummer van Rory Gallagher van dit muziek festival
http://www.youtube.com/watch?v=Xa0cJh62aSk

Groet, Frans
Anoniem zei…
Heb het hele popgala nog op Reel-to-reel tape (mono). Momenteel ben ik bezig het naar DAT-tape over te zetten.
Anoniem zei…
Heb al sinds 1973 een cassette tape in mijn bezit met daarop de audio opnamens van Slade tijdens popgala. De opnamens zijn gemaakt door een vriend van mij die met een microfoon voor de speaker van de TV! de opnamens heeft gemaakt.
Hij heeft de uitzending toen ook gezien!

Heb de opnamens inmiddels op CD gezet.

Deze opnamens circuleren al jaren op internet daar ik ooit een cd heb opgestuurd naar een Slade fan in Spanje, deze of iemand anders was zo slim geweest het te verkopen via het zelfde medium.

Heel bizar is het feit dat iemand op deze aardbol in 1973 hetzelfde heeft gedaan met tapedeck , daar ik op internet 4 songs van Slade tegen kwam van popgala , deze zijn niet van mijn 'cd' daar de lengte verschilt, zeer bizar!

Hoop inderdaad dat mister alles weter blokhuis video opnamens zal vinden.

A.V.

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid