De slak

Op sommige aspecten ben ik een neurotische autist. Eén van die aspecten is mijn verkeersgedrag: ik houd mij altijd en overal exact aan de maximumsnelheid. Een onmisbaar attribuut daarbij is natuurlijk de snelheidsmeter van mijn auto. En de cruise control is een handig hulpmiddel.

Mijn nieuwe Prius heeft beide. Grote cijfers op het dashboard geven mijn actuele snelheid exact weer. En via een handig schakelaartje aan mijn stuur bedien ik de cruise control. Precies zoals het moet zijn. En zo rijd ik relaxed en op de kop af 50 door de bebouwde kom, 80 op de provinciale weg en 100 op de snelweg. En toch bevalt het me niet helemaal. Na een maandje rijden in deze auto heb ik steeds sterker het gevoel dat ik over de weg kruip. Ik word aan alle kanten voorbijgereden door soms opgewonden automobilisten, achter me moeten vrachtauto's volop in de remmen. Wat is er in hemelsnaam met iedereen aan de hand?

Ik krijg steeds sterker het vermoeden dat mijn snelheidsmeter onnauwkeurig is, dat ik in werkelijkheid veel langzamer rijd dan die meter aangeeft. Hoe betrouwbaar is mijn snelheidsmeter eigenlijk? Op internetforums blijk ik niet de enige te zijn die worstelt met deze fundamentele levensvraag: er zijn meer (Prius-)rijders die merken dat hun snelheidsmeter bijzonder optimistisch is. Er zijn er zelfs die met onafhankelijke metingen, gebruikmakend van een stopwatch en hectometerpaaltjes, een controle hebben uitgevoerd. En er zijn er ook die met hun navigatiesysteem een tweede snelheidsmeting op hun dashboard laten presenteren. Een vrij algemene conclusie lijkt te zijn dat de afwijking tussen de 5 en 7 % bedraagt. Nu hebben alle auto's wel een afwijking, maar de Priusafwijking is toch wel een erg forse.

100Ik neem mij voor om voortaan op de volgende tellerstanden te rijden:

  • 53 km/u waar 50 is toegestaan;
  • 85 km/u waar 80 is toegestaan;
  • 107 km/u waar 100 is toegestaan;
  • 129 km/u waar 120 is toegestaan;

Nu nog de zenuwen de baas worden om dit voornemen ook daadwerkelijk uit te voeren. Daar moet ik flink wat neurosen voor opzij zetten, vrees ik.

Reacties

De zwager zei…
Hoi Frans,

even een tip. Je kunt ook een TomTom van iemand lenen en daarmee meten hoe hard je nu eigenlijk echt rijdt. TomTom berekent de echte snelheid op basis van de GPS lokaties. Even ter voorbeeld mijn Ford Focus rijdt bij 128 op de autoteller 120 op de TomTom.

Dan kun je weer met gerust hart rond blijven rijden.

Groet!

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid