Now Playing

Bruce Springsteen - Born to Run (1975)

Clarence Clemons & The BossAl jaren één van mijn favoriete albums, één van de beste albums ooit gemaakt. Het was in 1975 Springsteens grote doorbraak, eerst in de VS, iets later ook in Europa. En dat zonder een écht grote single-hit.

Acht songs, alle acht klassieker dan klassiek. Vanaf de eerste aarzelende piano-met-mondharmonika-tonen van Thunder Road tot aan de bombastische slotakkoorden van Jungleland. Toen sensationeel, meer dan dertig jaar later nog steeds meer dan het alleen maar het beluisteren waard. Elke keer weer een feest.

More than thirty years ago Jon Landau published his influential, exciting, career-changing, and subsequently much derided and parodied article about Bruce Springsteen in The Real Paper, an alternative weekly — the article that included the line "I saw rock 'n' roll future and its name is Bruce Springsteen." I had never read the rest of it until recently, and it remains a lovely piece of writing. It begins, heartbreakingly: "It's four in the morning and raining. I'm 27 today, feeling old, listening to my records and remembering that things were different a decade ago."

Mijn eerste exemplaar, vinyl natuurlijk, kocht ik in het voorjaar van 1976, op het Waterlooplein. Ik had nog nooit iets van Bruce gehoord, en was zeer nieuwsgierig geworden na het lezen van de vele enthousiaste recensies. Ik was direct onder de indruk van de liedjes, maar ik had toch ook een probleem met het album. Het klonk namelijk voor geen meter op mijn muziekinstallatie: of het nu lag aan de productie of aan de mix of aan de persing of aan mijn draaitafel, maar de muziek kwam als een enorme brei uit de speakers. Het waren ook zoveel instrumenten die allemaal probeerden de boventoon te voeren (saxofoon, piano, trompet, orgel, gitaren, een heel vioolorkest). Luisteren naar het hele album was een vermoeiende bezigheid.

In de jaren negentig deed ik mijn vinyl de deur uit en kwam er een cd-uitgave voor in de plaats. Dat kwam het luisterplezier zeer ten goede. Nu pas kon ik echt allemaal goed horen wat er gebeurde.

Mijn derde exemplaar was de 30th-anniversary-edition uit 2005. Geremastered. Nog beter geluid. Dit is voor mij de definitieve versie. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Niet alleen het originele album, maar ook nog twee dvd's: een registratie van een geweldig, zeer energiek optreden in het Londense Hammersmith Odeon, maar ook nog een dvd met de documentaire "Wings for Wheels", een soort making of Born to Run. Aanrader.

Tracklist: Thunder Road - Tenth Avenue Freeze-Out - Night - Backstreets - Born to Run - She's the One - Meeting Across the River - Jungleland

Fury Noir
Fury Noir
I'm just a space cadet, he's the commander

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid