Baslijntjes Top 10 -1
Walk on the Wild Side / Lou Reed [Herbie Flowers]
Lou Reed's klassieker heeft zijn wortels in het plan om Nelson Algren's roman A Walk on the Wild Side, over heroineverslaving en prostitutie, in de VS in het theater te brengen. Reed was gevraagd om de muziek te maken voor dat theaterstuk. Het plan kwam nooit van de grond en in 1971 werd het definitief geschrapt. Maar het titelstuk lag er al, een song waarin Reed ons een inkijkje geeft in Andy Warhol's Factory, een bonte stoet van transseksuelen en travestieten, een parade van Warhol's "superstars": Holly Woodlawn, Candy Darling, Joe Dallessandro, de Sugar Plum Fairy en Jackie Curtis.
In 1970 was Lou Reed al met de Velvet Undergound gestopt; hij ging voor zichzelf aan de slag. Aanvankelijk met erg weinig succes. Twee jaar later zat hij in Londen en liep daar zijn bewonderaar David Bowie tegen het lijf. Bowie stelde voor dat Lou Reed een solo-album in Londen zou opnemen, dan zou Bowie, samen met gitarist Mick Ronson de productie verzorgen. Zo gezegd, zo gedaan. Van overal vandaan werden sessiemuzikanten opgetrommeld. En wanneer je in die tijd in Londen een bassist nodig had, dan nam je Herbie Flowers. Herbie had zijn sporen reeds verdiend op talloze hits, onder andere op Bowie's Space Oddity. Herbie was zelfs Bowie's eerste keuze geweest als bassist van de Spiders (maar Herbie had bedankt vanwege het tourneegedoe).
Op het album staan twee klassieke popsongs: Perfect Day en Walk on the Wild Side. En dat laatste liedje is zo bekend, geliefd, populair, mede, waarschijnlijk wel vanwege Herbie Flowers' baslijntje. Het gaat zo:
G 12--9--/14--17-12--
D ----10-/15--16-----
A -------------------
E -------------------
Double bass. Hij speelt het niet op een basgitaar, maar op een cello. Fretloos dus. Voor de volledigheid legt hij er in de coupletten met zijn basgitaar nog een tweede baslijntje onder.
G ------------3-----------------------------
D ---------3----31---------3--3----0--3--0--
A -3-3-3-3---------3-3-3-3------3-----------
E ------------------------------------------
Herbie kreeg dubbel uitbetaald (als cellist én als bassist) en ontving daardoor in totaal vierentwintig pond voor zijn onsterfelijke bijdrage aan dit liedje.
Transformer
Vanaf juli 1972 werden de liedjes voor Transformer in de studio opgenomen. Het bleek een hele toer om Bowie, die regelmatig te veel dronk -alcohol was in die periode zijn ding-, en Reed, die een stevige heroineverslaving moest onderhouden, effectief te laten samenwerken. Angela Bowie: "Lou blew up at David and Ronno in the studio one day; I made a beeline for the door as soon as he exploded". Dat het allemaal goed is gekomen is vooral te danken aan Mick Ronson, die van groot belang bleek om het hele project te doen slagen.
Tracklist:
Vicious - Andy's Chest - Perfect Day - Hangin' Round - Walk on the Wild Side - Make Up - Satellite of Love - Wagon Wheel - New York Telephone Conversation - I'm so Free - Goodnight Ladies
Reacties
Verrassende nr1. Kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben, ondanks dat ik het wel een goede song vind. Maar kan me niet voorstellen dat deze song (nieuwe) bassisten heeft geinspireerd....in tegenstelling tot nrs als Radar Love of Come Together.
Van mijn suggesties (zie onderstaand comment) zijn er wel een aantal in de lijst terug gekomen, leuk.
Anyway, MOOIE lijst. Zo'n lijst is er ook wel samen te stellen voor gitaarriffs of drumwerk....:-)
Rock on.....
Comment 29/04:
Radar Love uiteraard!
Maar ik denk ook aan:
Highway Star - Deep Purple
Hot Water - Level 42
Twilight Zone - GE
All Right Now - Free
Another One Bites The Dust - Queen
Bijna alles van Cream
One Of These Nights - Eagles
Sweet Emotions - Aerosmith