Dancing With the Big Boys

Kabinet Balkenende 2 is gevallen. Hirsi Ali vertrekt naar Washington met haar Nederlandse paspoort en laat een rokende politieke puinhoop achter. "Het is allemaal de schuld van D66" smaalt Mark Rutte. D66 denkt daar anders over: "Het is allemaal de schuld van Verdonk" zeggen ze daar. Rita is het daar niet mee eens: "Het is allemaal de schuld van Hirsi Ali".

Wiens schuld is het dat het kabinet is gevallen? Dat lijkt de belangrijkste vraag te zijn. Volgens mij gaat het daar nu helemaal niet om. We moeten vooruit kijken: verkiezingen, nieuwe coalitie, nieuw kabinet, nieuw beleid.

En bovendien, je zoekt normaalgesproken een schuldige als er iets ergs of iets misdadigs is gebeurd. Of wanneer er iets terugbetaald moet worden of zo. Maar deze kabinetscrisis is eerder een zegen voor het land dan een vloek. Je zou je ook kunnen afvragen wie we de credits mogen geven? Franz denkt dat de bloemen deze keer naar Alexander Pechtold gaan! Nadat de D66-leden hem aanwijzen als lijsttrekker realiseert hij zich dat-ie als minister op de verkeerde plaats zit. Je moet óf MP zijn, óf in de Kamer zitten om je rol als politiek leider succesvol te kunnen uitvoeren. Net als Mark en Wouter en Femke en Jan. Waarom nog wachten tot volgend voorjaar? In dit kabinet, waar het al eens voorkwam dat de ene minister de andere uitmaakte voor "k-wijf", hoef je nooit lang te wachten op een mooie gelegenheid. En zie daar: Rita maakt weer eens een mooie actie en hup! daar gaat-ie dan. Eén-tweetje met Lousewies is snel gemaakt. Alexander neemt ontslag als minister en heeft vanaf vandaag zijn handen vrij. Fraaie actie, mooie goal.

Na eerst De Graaf, daarna Dittrich en toen Van der Laan heeft D66 nu eindelijk een leider die qua techniek, inzicht, positiespel, scorend vermogen en gogme opgewassen is tegen de grote jongens. Bravo Alexander!

Reacties

Freek zei…
Het kenmerkt de politieke onvernuft binnen D66 om het kabinet over deze persoonlijke zaak te laten struikelen, omdat ze zelf een enorm intern conflict hebben. En dat noem jij inzicht, techniek en positiespel?

Als zelfs Jan Marijnissen zegt dat de crisis niet aan het kabinet te wijten is maar aan de problemen van D66, dan is voor mij de kous af.
Isis zei…
Ook ik feliciteer Alexander! Eindelijk stond D66 op 1 lijn onder een strakke regie van een geboren leider. De uitkomst had van mij niet gehoeven.. Alleen Rita was genoeg geweest, maar ik kan het niet helpen erg te genieten! Vind je ook niet dat vandaag alles iets zonniger lijkt?
Frans zei…
Op donderdag hield Pechtold een persconferentie: hij is zijn campagne direct begonnen. Hij vertelde daarin dat de D66-bewindslieden in het Kabinetsberaad hebben gevraagd om het aftreden van Verdonk. Volgens Zalm (diplomatiek geformuleerd) "heeft hij een extreem bevlogen fantasie."
Dat is nu precies wat ik bedoel: de leugen regeert!
Sharkroom101 zei…
Jongens,

ik ben even een paar weken het land uit en dan struikelt het kabinet....
En dat terwijl ik op woensdag 28/6 in Italia weer eens een NL-krant kocht
(nou ja, het was de Telegrof, er was helaas niets anders) en toen was er nog niets
aan de hand, op Lovely Rita's uitspraak na, dat het allemaal Ayaan's schuld was.

Ik onthoud mij verder van enig verder commentaar, want politiek kan mij maar matig
boeien. Alle partijen beloven je van alles VOOR de verkiezingen, maar puntje bij paaltje,
moeten er in NL altijd coalities gevormd, dus compromissen gedaan worden, waardoor er
NA de verkiezingen meestal weinig tot niets wordt gerealiseerd van de verkiezingsbeloften.

En nu naar bed zei Duimelot, want morgen staat er weer een nieuwe (hete) werkweek te trappelen,
om mij mijn tijd te laten verdoen, ZUCHT!!!!

CIAO, ITALIA!!
Frans zei…
Ciao Sharkroom101,
bienvenuto in Olanda! We hebben je gemist. Fijn dat je er weer bent.

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem