Slordig

Voor één keer hier een welgemeend advies: zorg ervoor dat je je paspoort niet kwijtraakt. Schade en schande, wijs en zo.

Gisteren kwam ik erachter dat ik mijn paspoort nergens kon vinden. Overal gezocht, in tassen, binnenzakken van colberts, laadjes, tussen stapels papieren. Het hele huis op z'n kop, maar geen paspoort. Vanmorgen heeft El ('laat mij maar, jij kan toch niet zoeken") het nog eens dunnetjes over gedaan, maar geen resultaat. Om tien uur besloot ik dat ik moest accepteren dat mijn paspoort officieel de status "kwijt" heeft. Daarmee ontstond een nieuwe fase: het zoeken is gestaakt, er moet nu zo snel mogelijk een nieuw paspoort komen. Daarmee heb ik me dus de rest van de dag beziggehouden. Complicerende factor: ik moet morgenochtend vroeg naar Parijs.

De procedure "nieuw paspoort" bestond uit vijf stappen:

  1. naar de Koninklijke Marechaussee op Schiphol om te informeren naar de benodigde documenten, doorlooptijd en kosten voor een nooddocument. Output: een lijstje.
  2. naar de Politie Kennemerland om aangifte te doen van vermissing. Output: Proces Verbaal.
  3. naar de fotograaf. Output: vier pasfoto's. Kosten: € 8,50.
  4. naar de Publieksdienst van de gemeente Haarlem om een nieuw paspoort aan te vragen. Output: een ondertekend formulier en een uittreksel uit de GBA waaruit blijkt dat ik de Nederlandse nationaliteit bezit. Kosten: € 84,50.
  5. terug naar de Koninklijke Marechaussee op Schiphol met onderhand een heel dossier. Output: een noodpaspoort. Kosten: € 41,20.

De zesde en laatste stap kan ik vanaf volgende week dinsdag zetten. Dan kan ik bij de gemeente Haarlem een nieuw paspoort ophalen, tegen inlevering van het noodpaspoort.

Al met al heb ik vandaag mijn doel bereikt: ik kan morgenochtend vliegen. Maar wat een gedoe!

Reacties

adriaan zei…
Best Frans,
Ik lees net jouw perikelen mbt het krijgen van een nieuw paspoort net voor vertrek.
Toch keurig opgelost!

Ik vraag me heel Hollands af of je bij het inruilen van je noodpaspoort voor een echte evengoed weer moest betalen voor het 'gewone' paspoort. Of ruil je het noodpaspoort inderdaad kostenloos in?

Dank voor je reactie,
Frans zei…
Hallo Adriaan, het is inderdaad keurig opgelost. En, daarmee stel ik je wellicht gerust, zonder nog eens extra te betalen voor het nieuwe paspaaort; de kosten voor een gewoon nieuw paspoort zaten al in die € 84,50 inbegrepen.

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid