Baslijntjes Top 10 - 6

Bruce ThomasWatching the Detectives / Elvis Costello & the Attractions [Bruce Thomas]

Er zijn van die liedjes waarvan ik nog precies weet wanneer ik dat voor het eerst hoorde en waar ik toen was. Watching the Detectives hoort daarbij. Ik was stunned, flabbergasted. En niet pas na afloop, nee, al bij de eerste tonen, het baslijntje van het intro bracht me totaal van stuk. Dat was in oktober 1977, en nu, meer dan dertig jaar later heeft datzelfde intro nog steeds hetzelfde effect op me.

Ook dit is weer een reggae-ritme, zoals de Police dat in die tijd ook speelde. En Doe Maar een paar jaar daarna. Was kennelijk een markt voor.

Watching the Detectives is een geweldige popsong, niet alleen vanwege Elvis Costello en zijn gitaar, maar mede door, misschien juist vanwege de begeleiding door the Attractions. Prima drumwerk en vooral die basgitaar. En ook hierbij geldt weer: het gaat om de timing. Het is niet eens echt een baslijntje zoals we die bij de andere top 10-noteringen zagen, een kort themaatje dat telkens wordt herhaald, maar het is een lijntje en een ritme dat het gehele nummer (meer dan zes minuten!) blijft betoveren.

Omwille van de ruimte hier alleen de eerste maten:

G ------------------------------------2-------2---2-------------
D --------------------------------------------------------------
A --------------------------------0---------------------------0-
E --------------------------------------------------------------

G --------------------------------------------------------------
D ----------------0-------2-------3---3-------3---3-------3-----
A 0---0-------0-------------------------------------------------
E --------------------------------------------------------------

G --------------------------------------------------------------
D --------------------------------------------------------------
A ----3---3-----------------------0---0---0---------------0-----
E --------------------1---1---0-------------------3-------------

G --------------------------------
D --------------------------------
A ----0---0-----------0---0-------
E ------------0---3-----------0---

Nadat Elvis Costello afscheid nam van the Attractions heeft zijn muziek op mij niet meer die aantrekkingskracht gehad uit de beginperiode.

Reacties

Freek zei…
Is het een gemis in mijn opvoeding als ik dit liedje helemaal niet ken?
Frans zei…
Elvis Costello ken je ongetwijfeld. Maar wanneer je zijn output van de laatste twintig jaar hoort, dan vraag je je wellicht af waarom deze man zo'n grote naam heeft. Want heel veel van dat werk is nauwelijks de moeite waard.

Anders was dat met de liedjes uit het begin van zijn carrière: vanaf zijn eerste album My Aim is True uit 1977. Toen hij dus nog met The Attractions speelde. Allemaal prima stuff! Ken je het niet? Inhalen!
Baba O'Riley zei…
Zijn samenwerking met Paul McCatney op Flowers in the Dirt is ook noemenswaardig. Verder snap ik niet veel van zijn "Roem"....

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid