Baslijntjes Top 10 - 8

StingWalking on the Moon / The Police [Sting]

Namaak-reggae, maar goede namaak-reggae. Walking on the Moon, van the Police' tweede album Regatta de Blanc uit 1979, laat ons horen hoe een bas, in dit geval een fretloze, een heel liedje kan dragen.

Reggae-bassen is niet eenvoudig. Het lijkt zo simpel, maar ondertussen. De kracht van dit lijntje zit niet in de snelheid waarmee Sting het speelt. En het is ook niet dat-ie de vingers van zijn linkerhand in de meest onmogelijke posities brengt. Nee, het gaat hier om de timing. Timing is everything bij reggae. En dat geldt ook voor Walking on the Moon.

G --------------------------------------------------------------
D ------------------s3---2----------------------s3---2----------
A ---3---3---5---------------3-------3---3---5-----------3------
E --------------------------------------------------------------

The Stingster rules!

Reacties

Anoniem zei…
Kan ik nog inzetten op de nummer 1? Ik gok dat je John Deacon en David Bowie bovenaan zet.
Freek zei…
Ja, ik ga met Martijn mee dat die twee vast bovenaan staan.

Ik hoorde daarnet David Bowie met Heroes op de radio en toen dacht ik: die gaat vast hoge ogen gooien.

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid