Baslijntjes Top 10 - 10

Wat het riffje is voor de gitarist, is het basloopje voor de bassist. Het liefkozend gebruik van verkleinwoordjes is tekenend voor popmuzikanten. Niet-muzikanten begrijpen vaak nog wel waar ze het over hebben als het over een riffje gaat, maar bij basloopjes haken velen af. Sterker nog, als basgitarist merk ik dat velen niet eens de basgitaar horen in een liedje. Ik heb het opgegeven om deze zielen op te voeden; blissful ignorance - is hen gegund.

Maar ik hou dus wel van basloopjes. En als lijstjesfanaat ben ik gek op bijvoorbeeld een top 10-basloopjes. Vandaag behandelen we nummer 10.

Come Together / The Beatles [Paul McCartney]

Paul McCartneyIn 1969 waren de Beatles al bijna uit elkaar. Optreden deden ze al een paar jaar niet meer. Ze zaten vooral in de studio, en tussen het ruzie maken door namen ze ook nog wel eens iets op. En dat was niet zomaar wat muziek. Op een dag kwam Lennon met Come Together aanzeilen, een qua structuur vrij eenvoudige song en qua tekst volkomen onbegrijpelijk. Helemaal Lennon dus. En McCartney maakte er een klassieke popsong van door er een juweel van een basloopje onder te leggen. Hij speelt het over vier snaren, kort op de hals:

G -------------10------
D ----------------12---
A -------10h12---------
E -10-10---------------

Karakteristiek melodieus, pakkend, herkenbaar uit duizenden.

Reacties

Freek zei…
Als dit op 10 staat, dan ben ik zeer benieuwd naar 9 tot en met 1....
Baba O'Riley zei…
Radar Love uiteraard!

Maar ik denk ook aan:
Highway Star - Deep Purple
Hot Water - Level 42
Twilight Zone - GE
All Right Now - Free
Another One Bites The Dust - Queen
Bijna alles van Cream
One Of These Nights - Eagles
Sweet Emotions - Aerosmith

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid