De Schoolstrijd revisited

Post verplaatst naar hier.

Het onderwerp riep zoveel reacties (en emoties) op dat FritZ er een speciaal forum voor heeft geopend. Discussiëer mee!

Reacties

Anoniem zei…
Een mooi onderwerp Franz.

Juist onze vrije samenleving geeft mensen de kans op onderwijs te geven vanuit hun eigen achtergrond. Is dat nou niet HET kenmerk van een vrije, liberale samenleving?

Je gaat er mijns inziens te makkelijk vanuit dat openbaar onderwijs als neveneffect heeft dat het de verschillen tussen religies, gewoontes, achtergronden kan overbruggen. Tevens dat bijzonder onderwijs deze effecten niet zou hebben.

Een moderniseringsslag voor het systeem zou niet misstaan, maar verbieden van bijzonder onderwijs lijkt op oude bolsjewieken standpunten. En die zijn ook al weer bijna 100 jaar oud.
Frans zei…
Begrijp me goed, ik wil niemand verbieden om vanuit de eigen cultuur of geloof of overtuiging of wat dan ook onderwijs te organiseren. Wie dat graag wil gaat zijn of haar gang maar, veel succes. Maar ik vind alleen dat dit niet uit de algemene middelen bekostigd hoeft te worden. Wie het graag zelf wil organiseren, moet het ook zelf maar betalen.
Isis zei…
Waren álle standpunten van de bolsjewieken dan zo slecht??? Marx en Engels hadden mijns inziens mooie idealen. Helaas dat dit door egoisme en machtswellust een utopie bleek.

Ik kan mij helemaal scharen achter het statement van Franz. Ik ben uiteraard liberaal genoeg om bijzonder onderwijs niet te verbieden, maar dat mag dan ook uit eigen gelden worden bekostigd.

Blijft natuurlijk wel belangrijk dat ook het bijzonder onderwijs aan toetsing onderhevig moet zijn. En dat de kwaliteit van het onderwijs in elk geval openbaar gemaakt moet worden zodat ouders en kinderen een goede keuze kunnen maken aan de hand van algemene kwaliteitscriteria.
Anoniem zei…
Franz moet nu geen Koperslager standpunten gaan innemen....;-)

Gek is het wel dat op het moment dat je afwijkt van de 'standaard' dit opeens uit eigen middelen zou moeten worden betaald.

Wie zorgt er dan voor in het model van Franz dat iedere openbare school exact hetzelfde lespakket, lesstof en overige zaken behandeld? Eenheid moet er zijn, anders krijg je geen geld!

Scholen die daarop afwijken door extra lessen te geven in bepaalde vakken, zouden dan ook moeten gelden als bijzonder onderwijs.

Of mag je wel een beetje afwijken? En waar ligt dan de grens? Extra les aardrijkskunde mag wel, behalve als dat over Israel, Perzie of India gaat? Extra sportles mag, bahalve als jongens en meisjes gescheiden moeten sporten? Extra lessen geschiedenis mag, bahalva als dit gaat over.... ach iedere oorlog heeft wel iets met religie te maken.

En, om er maar een andere schoolvorm bij te betrekken: hoe moet het dan met alle sportscholen die Nederland rijk is. Aangepaste lesprogramma's om 's middags te kunnen trainen in voetbal, zwemmen of honkbal kunnen in Franz zijn model dan zeker ook niet. Sport verbroedert zegt met ook wel.

Toetsing is belangrijk. Toetsing is tegenwoordig ook openbaar, mede door inspanningen van dagblad Trouw. FritZ vind dat alle scholen aan gelijke criteria moeten voldoen. gericht op de ontplooiiingsmogelijkheden van het kind / gecombineerd met algemene kennis van zaken.

Zolang ons parlement zich bezig houdt met vragen stellen over tv programma's als 'De gouden kooi' en 'Lingo' denk ik deze discussie voorlopig op weblog niveau blijft.

Kortom: een scherpere discussie is gewenst.

Populaire posts van deze blog

kersen keren

IJmond e.o.

De mate van rampzaligheid