Het onderwerp riep zoveel reacties (en emoties) op dat FritZ er een speciaal forum voor heeft geopend. Discussiëer mee!
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Een mooi onderwerp Franz.
Juist onze vrije samenleving geeft mensen de kans op onderwijs te geven vanuit hun eigen achtergrond. Is dat nou niet HET kenmerk van een vrije, liberale samenleving?
Je gaat er mijns inziens te makkelijk vanuit dat openbaar onderwijs als neveneffect heeft dat het de verschillen tussen religies, gewoontes, achtergronden kan overbruggen. Tevens dat bijzonder onderwijs deze effecten niet zou hebben.
Een moderniseringsslag voor het systeem zou niet misstaan, maar verbieden van bijzonder onderwijs lijkt op oude bolsjewieken standpunten. En die zijn ook al weer bijna 100 jaar oud.
Begrijp me goed, ik wil niemand verbieden om vanuit de eigen cultuur of geloof of overtuiging of wat dan ook onderwijs te organiseren. Wie dat graag wil gaat zijn of haar gang maar, veel succes. Maar ik vind alleen dat dit niet uit de algemene middelen bekostigd hoeft te worden. Wie het graag zelf wil organiseren, moet het ook zelf maar betalen.
Waren álle standpunten van de bolsjewieken dan zo slecht??? Marx en Engels hadden mijns inziens mooie idealen. Helaas dat dit door egoisme en machtswellust een utopie bleek.
Ik kan mij helemaal scharen achter het statement van Franz. Ik ben uiteraard liberaal genoeg om bijzonder onderwijs niet te verbieden, maar dat mag dan ook uit eigen gelden worden bekostigd.
Blijft natuurlijk wel belangrijk dat ook het bijzonder onderwijs aan toetsing onderhevig moet zijn. En dat de kwaliteit van het onderwijs in elk geval openbaar gemaakt moet worden zodat ouders en kinderen een goede keuze kunnen maken aan de hand van algemene kwaliteitscriteria.
Anoniem zei…
Franz moet nu geen Koperslager standpunten gaan innemen....;-)
Gek is het wel dat op het moment dat je afwijkt van de 'standaard' dit opeens uit eigen middelen zou moeten worden betaald.
Wie zorgt er dan voor in het model van Franz dat iedere openbare school exact hetzelfde lespakket, lesstof en overige zaken behandeld? Eenheid moet er zijn, anders krijg je geen geld!
Scholen die daarop afwijken door extra lessen te geven in bepaalde vakken, zouden dan ook moeten gelden als bijzonder onderwijs.
Of mag je wel een beetje afwijken? En waar ligt dan de grens? Extra les aardrijkskunde mag wel, behalve als dat over Israel, Perzie of India gaat? Extra sportles mag, bahalve als jongens en meisjes gescheiden moeten sporten? Extra lessen geschiedenis mag, bahalva als dit gaat over.... ach iedere oorlog heeft wel iets met religie te maken.
En, om er maar een andere schoolvorm bij te betrekken: hoe moet het dan met alle sportscholen die Nederland rijk is. Aangepaste lesprogramma's om 's middags te kunnen trainen in voetbal, zwemmen of honkbal kunnen in Franz zijn model dan zeker ook niet. Sport verbroedert zegt met ook wel.
Toetsing is belangrijk. Toetsing is tegenwoordig ook openbaar, mede door inspanningen van dagblad Trouw. FritZ vind dat alle scholen aan gelijke criteria moeten voldoen. gericht op de ontplooiiingsmogelijkheden van het kind / gecombineerd met algemene kennis van zaken.
Zolang ons parlement zich bezig houdt met vragen stellen over tv programma's als 'De gouden kooi' en 'Lingo' denk ik deze discussie voorlopig op weblog niveau blijft.
“Als het dit pinksterweekend inderdaad mooi weer wordt, dan kunnen we heel binnenkort weer kersen keren in de Betuwe”. Met een mysterieuze glimlach nodigt de man tegenover mij me uit om te reageren op deze indringende mededeling. Kersen keren? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik krijg het gevoel dat ik in de maling word genomen. Maar aan de andere kant, ik ken de man als een serieuze manager, en hij komt tenslotte uit de Betuwe dus hij zal het beter weten dan ik. “Vroeger als jonge jongen deed ik dat veel. Je moet weten, die kersen hangen aan de boom en hebben de zon nodig om mooi rood te worden. Als je ze niet steeds omdraait, dan worden ze maar aan één kant rood en blijft de andere kant groen. Dat kan niet natuurlijk”. Ik probeer het me voor te stellen: ik ga op een trapje onder de boom staan en reik tot hoog boven mijn hoofd om een jonge kers om te draaien, heel voorzichtig zodat het steeltje niet afbreekt – en tsjak, daar sta ik met een klein kersje in mijn hand. Ik voel dat ik e
kapper Ik sta vandaag vroeg op, want om half tien heb ik een afspraak bij de kapper. Dat betekent dat ik op deze vrije dag toch gewoon de wekker moet zetten. Wanneer ik om half tien de zaak binnenloop blijkt dat ik pas vanaf tien uur wordt verwacht. Het is prachtig weer, dus ik maak nog lekker even een prettige wandeling door de stad. Om elf uur ben ik, haartjes gewassen en geknipt, weer thuis. Voor een week of zes ben ik daar weer vanaf. 112 In huis moet eerst een reddingsactie worden uitgevoerd. Broes blijkt zich te hebben verschanst achter een keukenkastje en bevindt zich, blijkens zijn klaaglijke gepiep, in een zeer benarde positie. Alles moet van de kant en met veel moeite slagen we erin hem te bevrijden. Stom beest. Spaarnwoude We besluiten om van het mooie weer te genieten en stappen in de auto. We rijden naar het recreatiepark Spaarnwoude voor een wandeling, koffie/thee en een lunch Onder de Platanen . strand Daarna sturen we naar het IJmuiderstrand. Door Velsen-Zuid, langs het
De onvolprezen Battus heeft dertig jaar geleden de aanzet gegeven tot wat hij noemde De Encyclopedie . Daarin beschrijft hij het hele leven en hele wereld. Jammergenoeg nog slechts in tweeënvijftig trefwoorden, maar dat mag de pret niet drukken. Deze encyclopedie is voorwaar geen gemeengoed bij het grote publiek geworden. Dat is jammer. Ik wil bij deze een poging doen om u als lezer deelgenoot te maken van enkele van Battus' unieke analyses van het leven en de wereld. Ik zal dat doen door van tijd tot tijd de beschrijving van een trefwoord, een entry zoals we dat zouden kunnen noemen, hier te publiceren. Met dank aan Battus natuurlijk. Ramp , hoe erg wij een ramp vinden, hangt af van het aantal slachtoffers dat erbij is te betreuren (dit aantal zal ik verder met N aanduiden), het aantal kilometers dat ons scheidt van de plaats van de ramp (die afstand zal ik verder A noemen), en het aantal jaren dat tussen ons en de ramp ligt (dit tijdsverschil geef ik voortaan door T aan). Ik
Reacties
Juist onze vrije samenleving geeft mensen de kans op onderwijs te geven vanuit hun eigen achtergrond. Is dat nou niet HET kenmerk van een vrije, liberale samenleving?
Je gaat er mijns inziens te makkelijk vanuit dat openbaar onderwijs als neveneffect heeft dat het de verschillen tussen religies, gewoontes, achtergronden kan overbruggen. Tevens dat bijzonder onderwijs deze effecten niet zou hebben.
Een moderniseringsslag voor het systeem zou niet misstaan, maar verbieden van bijzonder onderwijs lijkt op oude bolsjewieken standpunten. En die zijn ook al weer bijna 100 jaar oud.
Ik kan mij helemaal scharen achter het statement van Franz. Ik ben uiteraard liberaal genoeg om bijzonder onderwijs niet te verbieden, maar dat mag dan ook uit eigen gelden worden bekostigd.
Blijft natuurlijk wel belangrijk dat ook het bijzonder onderwijs aan toetsing onderhevig moet zijn. En dat de kwaliteit van het onderwijs in elk geval openbaar gemaakt moet worden zodat ouders en kinderen een goede keuze kunnen maken aan de hand van algemene kwaliteitscriteria.
Gek is het wel dat op het moment dat je afwijkt van de 'standaard' dit opeens uit eigen middelen zou moeten worden betaald.
Wie zorgt er dan voor in het model van Franz dat iedere openbare school exact hetzelfde lespakket, lesstof en overige zaken behandeld? Eenheid moet er zijn, anders krijg je geen geld!
Scholen die daarop afwijken door extra lessen te geven in bepaalde vakken, zouden dan ook moeten gelden als bijzonder onderwijs.
Of mag je wel een beetje afwijken? En waar ligt dan de grens? Extra les aardrijkskunde mag wel, behalve als dat over Israel, Perzie of India gaat? Extra sportles mag, bahalve als jongens en meisjes gescheiden moeten sporten? Extra lessen geschiedenis mag, bahalva als dit gaat over.... ach iedere oorlog heeft wel iets met religie te maken.
En, om er maar een andere schoolvorm bij te betrekken: hoe moet het dan met alle sportscholen die Nederland rijk is. Aangepaste lesprogramma's om 's middags te kunnen trainen in voetbal, zwemmen of honkbal kunnen in Franz zijn model dan zeker ook niet. Sport verbroedert zegt met ook wel.
Toetsing is belangrijk. Toetsing is tegenwoordig ook openbaar, mede door inspanningen van dagblad Trouw. FritZ vind dat alle scholen aan gelijke criteria moeten voldoen. gericht op de ontplooiiingsmogelijkheden van het kind / gecombineerd met algemene kennis van zaken.
Zolang ons parlement zich bezig houdt met vragen stellen over tv programma's als 'De gouden kooi' en 'Lingo' denk ik deze discussie voorlopig op weblog niveau blijft.
Kortom: een scherpere discussie is gewenst.