De breuk

Ik heb vanavond ademloos naar de uitzending van Pauw en Witteman zitten kijken. Ze hadden twee gasten, eerst spraken ze met Bram Moszkowicz ("Het zal me worst wezen dat ik een eed heb gebroken") en daarna met Lousewies van der Laan. Dat verhaal van die Moszkowicz, dat ken ik nu wel. Hoe vaak kan iemand hetzelfde verhaal blijven vertellen?

Maar het gesprek met Lousewies van der Laan, de ex-fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, was fascinerend. Vooral toen het ging over haar relatie met Laurens Jan Brinkhorst. Lousewies vertelde enthousiast hoe Brinkhorst de man was die haar ooit bij de partij haalde. Door de jaren heen was hij haar inspirator, haar coach, haar grote voorbeeld. Totdat in de zomer van vorig jaar de D66-fractie de politieke steun aan het kabinet opzegde en uit de coalitie stapte. Daar was Brinkhorst het volstrekt niet mee eens geweest. En sinds die dag is de ooit zo warme relatie tussen die twee bekoeld. Ze spreken elkaar niet meer, wanneer ze elkaar toevallig ontmoeten dan is een wederzijdse hand het enige contact. "Hij kan het zakelijke niet van het persoonlijke scheiden", zei Lousewies.

Ik heb nog even nagezocht of Laurens Jan in interviews hierover iets heeft gezegd. En ja hoor, hij neemt geen blad voor de mond. In een gesprek met Vrij Nederland blijkt hij teleurgesteld te zijn in Van der Laan: 'De dag nadat ze fractievoorzitter was geworden, zei ze dat zij en zij alleen de baas was. "Ik zet de lijn van de partij uit, want ik ben nu de leider." Dat zei ze, terwijl de lijsttrekker nog moest worden gekozen. Lousewies trok de omgekeerde conclusie uit Uruzgan die ik had getrokken. Je zou zeggen: een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. Maar de fractie deed dat wel. Vol overgave.' Brinkhorst beschrijft zichzelf als 'een vogel die in volle vlucht werd neergeschoten.' Met Lousewies van der Laan wil hij niets meer te maken hebben: 'Met Boris Dittrich heb ik nog goed contact, Lousewies spreek ik niet meer.'

Dat komt niet meer goed tussen die twee.

Reacties

Freek zei…
En dat bewijst maar weer dat de val van het kabinet Balkenende III puur en alleen door een zwalkend en gespleten D66 is veroorzaakt.

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem