Plastic Soul

David Bowie - Young Americans

Bowie's klassieke album uit 1975 stond al heel lang op de rol voor een feestelijke heruitgave. Het zou oorspronkelijk een 30th-anniversary edition worden. In 2005 dus. Maar de muziekmaatschappij stelde de releasedatum telkens uit. De fans geloofden er eigenlijk niet meer in. Maar nu is-tie er dan toch en ik moet zeggen, het was het lange wachten meer dan waard! Deze fraaie heruitgave heeft een cd en een dvd.

De cd bevat alle acht liedjes van het originele album, aangevuld met drie bonustracks. De bonustracks zijn studio-opnames van liedjes die weliswaar op geen enkel ander Bowie-album staan, maar die in de loop der tijd toch al eerder op verzamelaars en heruitgaven waren uitgebracht. Niet zo bijzonder dus, maar toch een aardige geste.

Maar het bijzondere van deze heruitgave is de dvd. Hierop staan dezelfde elf liedjes als op de cd, maar dan in een nieuwe 5.1-surround mix, op zowel een dolby digital- als een dts-soundtrack .En deze mix is in één woord fabeltastisch! Gemaakt door Tony Visconti, de man die sinds het begin van de jaren zeventig al zoveel geluidswerk voor Bowie deed en onder andere ook verantwoordelijk was voor de originele 2.0-stereomix van het album. Een must voor elke muziekliefhebber.

Als extra staat op de dvd ook beeldmateriaal uit een uitzending van de Amerikaanse Dick Cavett-show uit 1974. Bowie zingt live twee liedjes ('1984' en 'Young Americans') gevolgd door een lang interview.

Zo zou elke heruitgave eruit moeten zien! Complimenten voor de samenstellers en de platenmaatschappij.

Tracklist:

  • cd: Young Americans / Win / Fascination / Right / Somebody Up There Likes Me / Across the Universe / Can You Hear Me / Fame / John, I'm Only Dancing (Again) / Who Can I Be Now? / It's Gonna Be Me
  • dvd: Young Americans / Win / Fascination / Right / Somebody Up There Likes Me / Across the Universe / Can You Hear Me / Fame / John, I'm Only Dancing (Again) / Who Can I Be Now? / It's Gonna Be Me
    The Dick Cavett Show: 1984 / Young Americans / The Interview

Fury Noir

I'm just a space cadet, he's the Commander.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid