Het verbod

De Europese Commissie pleit voor een totaal rookverbod in publieke ruimtes als cafés, restaurants, op de werkplek en in overdekte voetbalstadions en muziekcentra. In landen waar zo'n algemeen rookverbod in publieke ruimten is ingevoerd, bleek dat het "levensvatbaar en uitvoerbaar" is, zei eurocommissaris Markos Kyprianou (gezondheid). Volgens Kyprianou moet het nieuwe beleid leiden tot minder rokers en moeten 'meerokers' beter worden beschermd.

Kyprianou wees er op dat roken de gemeenschap ontzettend veel geld kost. De kosten voor gezondheidszorg zijn enorm, zieke rokers kunnen niet werken en moeten leven van een uitkering. Ook is het leed van roken oneerlijk verdeeld, de armere bevolkingsgroepen roken meer en worden dus zwaarder getroffen.

Het zat er natuurlijk al aan te komen. Roken op de werkplek mag al een tijdje niet. In café's kom ik niet; wanneer daar een rookverbod komt, dan zal ik daar dus geen probleem mee hebben. Dat geldt ook voor overdekte voetbalstadions. Blijft over: restaurants en muziekcentra. Daar kom ik tot nu toe graag, genietend van mijn rokertje.

Ik zal een eventueel rookverbod respecteren. Bij een concert zal ik het jammer vinden, maar oké, dan is het maar zo. Maar in een restaurant? Daar gaat dan echt wel de lol vanaf. Het is nu al zo dat ik de hele avond Spa drink (want beter Bob dan Bert), en als ik dan ook niet meer zou mogen roken, nou, dan zoeken ze het maar uit.

Ik hoop dat er dan snel speciale restaurants komen voor rokers.

Reacties

Baba O'Riley zei…
Of toch maar weer eens stoppen......

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid