De crash

Unmountable_boot_volume

"Wat is dat nu weer?" klinkt het vanuit de werkkamer. Belladonna's stem klinkt ongerust. "Kom eens kijken". Ik laat Roda JC-Vitesse, dat bijna aan de rust toe is (2-1), voor wat het is en loop naar de werkkamer. En ik zie het direct: de computer vertoont zo'n berucht blauw scherm.

Wat is dat nu weer, denk ik als een soort echo. Ik zet de computer uit en aan, maar dat helpt niet. Steeds diezelfde boodschap: unmountable_boot_volume, gevolgd door een hele lap onbegrijpelijke tekst. Het systeem start niet meer op, ook niet in veilige modus. Ik begrijp dat hier zwaarder geschut dan uit- en aanzetten voor nodig is.

Gelukkig heb ik mijn laptop nog. Ik zoek op het internet wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen. Het kan dus van alles zijn, van een kapotte IDE-kabel tot aan een virus. Dis noemen ze een harddisk crash. Maar de remedie blijkt duidelijk: ik moet het systeem opstarten vanaf de Windows XP-cdrom, in console-modus, en dan via het commando "chkdsk /r" de boel herstellen. Gelukkig kan ik mijn XP-cdrom snel vinden en met enig gehannes in de system setup (F2) lukt het me ook om vanaf de cdrom te kunnen opstarten. Inmiddels draait de chkdsk al meer dan een uur. Roda JC-Vitesse is al hoog en breed afgelopen (2-4, kennelijk een interessante tweede helft), maar de herstelactie loopt nog wel even.

Ik hoop dat deze actie resultaat zal hebben. Fingers crossed.

Anderhalf uur later. Alles doet 't weer. Wat dit nu weer geweest is? Wanneer ik mijn computer weer aanzet zie ik dat de laatste systeemactie voor de storing het downloaden van een Windows-security-update is geweest. Zou dat de oorzaak zijn geweest? Ik kan het me niet voorstellen, maar toch...

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid