Cúchulainn

Een Raarlemmer gaat op vakantie naar Ierland. En als hij terugkomt vertelt-ie boeiende verhalen, verhalen over een ruig eiland, over mist en over Cúchulainn. Dat doet me denken aan één van die elpees die ik lang geleden veel luisterde, maar die om de een of andere reden nooit in mijn cd-collectie terecht is gekomen. Met het opuimen van mijn vinyl is het album The Táin (1973) van de Ierse folk/progrockband Horslips uit mijn gezichtsveld / gehoor verdwenen.

Conceptalbum, het Iers-mythologische verhaal van The Cattle Raid of Cooley. Songs als Charolais, Faster than the Hound. Gelukkig bestaat er zoiets als Youtube. Veel van die geweldigde songs zijn eenvoudig terug te vinden. Luister bijvoorbeeld eens naar hun Dearg Doom (the greatest Irish rocksong ever), met een uitstekende gitaarriff.

Gelijk maar even gezocht bij mijn favoriete online-muziekwinkel. Begin van dit jaar is er een geremasterde versie van The Táin uitgebracht. Direct besteld; over een paar dagen in de bus. Tot die tijd nog maar even met Youtube in de weer.

Reacties

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

De mate van rampzaligheid