Concorde

In juli 2000 kwamen 113 mensen om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France. Het toestel (vlucht AF4590 van 25 juli naar New York) steeg op vanaf de luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs met een brandende brandstoftank, probeerde nog een noodlanding te maken, maar werd onbestuurbaar en stortte ondersteboven neer op een bijgebouw van een hotel in het dorp Gonesse.

Ik werk op een kantoor op die luchthaven Charles de Gaulle. Bij Terminal 3 om precies te zijn, Roissypole. Op het pleintje voor de ingang van het kantoor staat een gedenksteen. Ter nagedachtenis aan de vele slachtoffers van de ramp. Het staat een beetje uit de loop, tussen de struiken, op een vreemde plek. Ik werk er al bijna een jaar en pas onlangs viel het me op.

Maar niet alleen de plaats van de plaquette is bijzonder, ook de tekst en de afbeelding. De Concorde was kennelijk zo'n bijzonder vliegtuig dat de ontwerper besloot om een afbeelding van dat vliegtuig op de gedenkplaat te graveren. Zou dat met een DC-10 of een Boeing-737 ook gedaan zijn, vraag ik me af. En dan de tekst in drie talen: Frans, Duits en Engels. Frans is logisch, en op een luchthaven, zelfs op een Franse luchthaven, is ook veel informatie in het Engels te vinden. Maar Duits? Dat heeft ermee te maken dat veel van de omgekomen passagiers Duitsers waren.

De ramp was onlangs weer eens in het nieuws. Er lopen nog steeds juridische procedures over schadevergoedingen en aansprakelijkheid. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines wordt verantwoordelijk gehouden voor de ramp. De Concorde verongelukte namelijk doordat er een onderdeel van een ander vliegtuig op de startbaan lag. De Concorde reed eroverheen, het onderdeel belandde in de brandstoftank en veroorzaakte een explosie. Dat onderdeel bleek te zijn verloren door een DC-10 van Continental.

Het ongeluk betekende het begin van het einde van het Concordetijdperk. Passagiers waren niet meer zo enthousiast, de kosten voor onderhoud liepen op en drie jaar later was het over en uit voor het supersonische vliegtuig. Snelheid door de lucht is niet meer belangrijk. Met de almaar stijgende brandstofkosten is er nu zelfs een tendens om langzamer te vliegen in plaats van sneller. Tijden veranderen.

Goed dat er gedenkplaten worden gemaakt.

Reacties

Felix zei…
Van mij mag de zeppelin terugkomen. Zeker nou er toch niet meer gerookt mag worden aan boord.

Populaire posts van deze blog

Lemming management

Gezellig een stukje varen - Albert Edelfelt, twee schilderijen

Gewoon lekker