De stad die niet bestaat, en daar dan weer een boek over

Lennaert Nijgh - Haarlem bestaat niet

Toen ik onlangs wat research deed naar de geschiedenis van het wapen van Haarlem, kwam ik erachter dat de uitgeverij Damiate (!) in 1996 een speciaal boek van Lennaert Nijgh heeft uitgegeven. Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van de stad. De titel van het boek is "Haarlem bestaat niet". De stukken in dit boek waren al eerder verschenen in de weekeindbijlage van het Haarlems Dagblad.

El en ik lopen vanmiddag door de stad. In de Koningsstraat, tussen de Botermarkt en de Grote Markt komen we langs een klein boekenwinkeltje. Antiquariaat Peetoom. En wat ligt daar in de rommelige etalage? Jawel, dat boek van Lennaert. "Dat is vast erg duur", zeg ik. "Ga dan vragen", zegt El, praktisch als ze is. Ik probeer de winkeldeur binnen te gaan, maar een grijze vrouw verspert de weg. "Wat wilt u?", vraagt ze. Ik concludeer dat dit kennelijk de uitbaatster van het winkeltje is. "Ik ben geïnteresseerd in dat boek", en ik wijs het aan. We mogen naar binnen. Dat valt niet mee. Het toch al zeer beperkte winkeloppervlak wordt bijna geheel ingenomen door boeken. Je kunt er letterlijk je kont niet keren: wanneer je eenmaal binnen bent, dan kun je alleen maar weer achteruitlopend de winkel uit.

De vrouw vertelt dat dit een speciaal boek is. Het is indertijd in een beperkte oplage gedrukt, en alleen verkocht aan degenen die erop vooringetekend hadden. En nu Lennaert Nijgh dood is, is er erg veel belangstelling voor. Maar ja, het is niet meer te krijgen. Als er iemand dood gaat, dan komt er soms een exemplaar uit de nalatenschap en zo was zij er ook aan gekomen. Ze had dit net een uur in huis. En ja, het was niet goedkoop. Het zou € 58,- moeten kosten. Ze liet zien dat dat met potlood geschreven op het schutblad stond, "maar daar was wel wat aan te doen". Het is een bijzonder exemplaar, persoonlijk gesigneerd door de auteur en de illustratoren.

In ruil voor vijftig euro is het buitengewoon fraaie boek nu van ons. Ik vraag me af wat dit boek op eBay zou doen...

Reacties

Anoniem zei…
Ja, ik betaalde er recentelijk €25 plus verzendkosten voor bij een antiquariaat in Breda - dat vond ik zelf een koopje voor zo'n prachtig boek.
Mooi weblog! We zijn collega's trouwens, zie
http://www.raarlemsdagklad.web-log.nl
Ik zal je toevoegen bij mijn links 'Binnensteeds'wanneer ik weer eens aan mijn 'log ga prutsen.

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid