Logistiek
Always Coca-Cola
Gisterenmiddag gingen we nog snel even door de AH, om de spulletjes voor het avondeten te kopen. Spaghetti, ragú, salade. In de winkel viel het me op dat de frisdrankschappen nagenoeg leeg waren. En er hing een kaartje, waarop stond dat Coca-Cola leveringsproblemen had. Ik besteedde er verder geen aandacht aan.Totdat ik vandaag las dat Coca-Cola écht problemen heeft. Begin april heeft het distributiecentrum van Coca-Cola in Dongen een nieuw informatiesysteem in gebruik genomen: SAP. En sindsdien is het foute boel. Op 19 april gaf het bedrijf al een persbericht uit, waarin stond: "Als gevolg van een recente implementatie van een nieuw ICT-systeem in de fabriek te Dongen is Coca-Cola Enterprises op dit moment niet in staat haar leveringen aan klanten in Nederland naar behoren uit te voeren". Problemen met name op het gebied van voorraadbeheer en order-picking. Met andere woorden: ze weten niet meer wat ze allemaal wel en niet in huis hebben, en ze weten niet welke bestellingen er moeten worden uitgeleverd. Inmiddels zijn we drie weken verder. En Coca-Cola heeft de distributieproblemen van zijn frisdranken nog altijd niet kunnen oplossen. Gevolg is dat de vrachtwagens met de verkeerde bestellingen bij de klanten aankomen.
Ergens in Dongen zit een projectmanager met een groot issue. Wat zou hier fout gegaan zijn? Niet getest? Onder tijdsdruk toch geïmplementeerd? Medewerkers onvoldoende getraind op gebruik van SAP?
Voor Coca-Cola is deze situatie verre van leuk. Maar op de een of andere manier vind ik het wel interessant. Ik zou er graag meer van weten.
Reacties