De bibliotheek

Het Kabinet-Den Uyl (1973-1977)

Voor rechts Nederland is het een soort historisch schrikbeeld, iets om met afschuw aan terug te denken: het kabinet-Den Uyl dat van 1973 tot 1977 regeerde. Het was een coalitie van PvdA, PPR, D66, KVP en ARP. Terugdenkend aan die periode lopen bij velen ter rechterzijde de rillingen over de rug. CDA en VVD gebruiken dat nu nog, ruim dertig jaar later, om sentimenten tegen de PvdA te mobiliseren.

Maar wat heeft dat kabinet nu daadwerkelijk weten te bereiken? Ik vraag het me wel eens af: wat zou nu de grootste verworvenheid van Den Uyl en zijn vechtende ministersploeg zijn, een concreet links resultaat dat later niet door eerst Van Agt en daarna Lubbers (die overigens beiden minister waren in dat kabinet!) is teruggedraaid?

Ik kan maar één blijvend succes bedenken: de gratis bibliotheekkaart voor kinderen tot 16 jaar. Laten we die dan maar koesteren met zijn allen. Al was het alleen maar uit cultuur-historisch respect.

Reacties

Felix zei…
Ik wist niet dat we dat aan dat kabinet te danken hadden. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt en me volgezogen met informatie die ik zelf uitkoos. Voor toen een ongekende rijkdom!

Populaire posts van deze blog

kersen keren

5th Dimension Television

Het wonder van Haarlem